Friss topikok

Tomakonyha blog

Kukkolda

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Kifőzde

Közösségi blog napi posztokkal minden témában. Gasztronómia, könyvajánló, utazás, napi aktualitás

Címkék

ajánló (1) alapanyagok (2) alapítvány (2) alma (4) amadea (6) avokádó (1) bab (9) barangoló (24) bárány (7) barbecue (5) barkács (1) befőzés (6) benikuty (16) blogbuli (1) bográcsos kaják (3) bölcsesség (11) bor (1) borjú (5) chili (2) csajszi (1) csirke (44) csülök (1) cukkini (3) curry (1) cyan (12) dél afrika (3) desszert (23) édeskömény (1) égigérő fű (16) egytálétel (15) egzotikus étkek (10) előétel (7) ételfotók (1) étteremkritika (2) fiam (20) film (2) főétel (30) freddy (6) gaszto (2) gasztro (282) gerle (1) gomba (25) grafit macsek (1) grill (3) grillezés (2) guargumi (1) gyöngyfűzés (1) haiku (33) hal (9) holland (3) hsz (11) humor (5) húsvét (1) indiai (1) indiai izek (1) irodalom (24) janikovszky éva (16) játék (2) (71) kacsa (14) kakas (2) káposzta (1) karácsony (4) karácsonyi menü (2) karaj (1) kenyér (3) kenyérsütő gép (4) képek (3) kert (7) kerti sütés (5) kínai kaják (11) kivizsgálás (1) könyv (29) köretek (23) korma (1) krémleves (1) krumpli (21) kultúra (4) kutya (6) lazac (1) lecsó (2) lekvár (2) lepény (1) lépésről lépésre (3) leves (15) liba (6) ludaskása (1) m.küvé (10) máj (5) mánia (10) marhahús (29) márton nap (1) maybach (8) medvehagyma (1) mese (1) micimackó (5) mormogi (3) n.zoli (10) nadine (24) napló (1) néni (1) népszokások (5) nokedli (1) nyúlhús (3) nyuszómuszó (1) n zoli (1) olasz ízek (44) oldalas (1) ötperces (3) paella (1) pálcika (21) paradicsom (1) paradicsomszósz (2) pástétom (1) perec (1) petits pois (1) pizza (5) pörkölt (2) pulyka (3) ragu (11) recept (269) recpet (1) reggeli (5) rizottó (6) rizs (2) sajt (1) saláta (17) sertés (37) sorozat (3) sous vide (1) spagetti (6) spájdernecc (6) spárga (2) steak (2) stroganoff (1) szendvics (8) szendvicskrém (3) szolgálati (2) szösz (71) szósz (18) szűzpecsenye (1) tavasz (1) tegyük össze! (8) tészta (36) tikka masala (1) tiramisu (4) tokány (2) töltöttcsirke (1) toma (280) történelem (7) túró (2) tüzes (1) tyúk (1) ünnep (7) ünnepi menü (4) vega (51) vendégváró (7) vers (27) videó (1) vinitor (1) vörösbors kakas (1) zöldfűszerek (1) zöldség (23) zuzu (1) Címkefelhő

Peter S. Beagle: Tükörbirodalmak-ízelítő

2007.07.27. 14:26 Amadea

   

Peter S. Beagle: Tükörbirodalmak

P.S. Beagle novellafüzére ebben a formában 2007-ben jelent meg, és csodával határos módon még ugyanebben az évben Magyarországon is kiadták. A kötet 19 érdekes történetet tartalmaz, s számuknál, különlegességüknél fogva valamennyi megérdemel egy külön postot. Úgy döntöttem, egyik kedvencemet fogom bemutatni Nektek (ld. alul), hátha kedvet kaptok hozzáJ. A kötet érdekességét tovább növeli, hogy az író mindegyik „meséhez” írt egy-egy rövid kis előszót, így a történet keletkezését is jobban megismerhetjük, a könyv végére pedig odabiggyesztettek egy pár soros életrajzot és egy fotót az alkotóról.

 

Peter S. Beagle: Tánc Emiliának

 (Sóbor és más titkok c. fejezet)

,,Az életben semmi - még Shakespeare sem - készíti fel az embert kellőképpen arra az élményre, amikor kinyit két éve halott, legjobb barátjának egy konzerv marhahúsos Whiskast."

Jacob és Sam a középiskolában találkoztak elöször és életre szóló barátságot kötöttek. A kapcsolatot nem tartották folyamatosan, barátságuk mégis megmaradt. Egy nap Jake üzenetet kap: Samet holtan találták a fürdöszobájában, valószínüleg a szíve vitte el. Mivel az ügyvéd öt jelöli ki végrehajtónak, Jacob New Yorkba utazik. A temetésen találkozik Sam fiatal szerelmével, Emiliy Rossival. A nö késöbb meglátogatja a férfit Kaliforniában Sam öreg abesszin cicájával, Millamanttal. Éjszaka arra figyelnek fel, hogy a macska táncol és Sam visszatért hozzájuk Millamant alakjában....

Ahogy az idézet, maga a történet is meghökkentö; tulajdonképpen nem a Beagle-töl megszokott fantasy-mesével van dolgunk, mint amilyen pl. Az utolsó egyszarvú , hanem egy látszólag átlagos történettel. A ,,csavart" a fantasy-elem alkotja: egy táncoló, az emberi nyelvet értö-beszélö macska. Habár az utóbbi jellegzetesség teremt verbális kapcsolatot a három szereplö között, a fö hangsúly mégis az elöbbin van, tulajdonképpen az egész novellát keretbe foglalja: Samnek a tánc az élete, a hivatása, de bizonyos testi ,,hibák" miatt álma nem teljesülhet, amely nélkül jóformán csak vegetál. Millamant testében viszont olymértékü testi kifejezöeröre tesz szert, mint emberként soha; a macskák elképesztö hajlékonysággal rendelkeznek, bármely mozdulatsoruk kész tánckoreográfia, és ezt Sam alaposan kihasználja, eléggé meggyötri idös, reumás háziállata testét. Emiatt is jut(nak) arra a megállapításra, hogy Samnek ,,vissza kell mennie", az elvesztés miatti fájdalom ellenére. Mert érzik/tudják, hogy ez az állapot nem helyénvaló. A dilemmát pedig az okozza, Jake és Emilia képesek-e a férfit elengedni, ugyanis ök hívták vissza az emberi világba is, ergo nekik is kell visszaereszteni a korábbi állapotába. Emilia azonban szerelmes a férfiba, és legszívesebben bármi áron maga mellett tartaná élete párját,ezért Sam gyönyörü tánccal búcsúzik töle, ezzel mond el - Millamanttal együtt - neki mindent. Nemhiába tartják a táncot a legérzékletesebb önkifejezési módnak....Sam távozását követöen Jake és Emilia élete visszatér a normál kerékvágásba; Jacob kisebb-nagyobb színházi sikereket arat, éli a színészek életét, Emily pedig férjhez megy egy gyógypedagógushoz és gyermeket szül. Samet persze egyikük sem képes elfelejteni, de pl. Emiliának eszébe sem jut, hogy a táncosnak nevelje a fiát. A közelükben viszont lakik egy Luz nevü kislány, aki, amíg arra vár, hogy a kis Alex felébredjen, táncol a házuk elött....

 Bocs, a személyes véleményt valahogy kifelejtettem. A kötettel már rég végeztem, de egyik novella sem fogott meg úgy, mint a Tánc Emiliának. Egyszerüen gyönyörü, nem tudok rá jobb kifejezést. Persze lehet, hogy csak a macskaimádat beszél belölem...:))) Felesleges tovább szaporítani a szót, tessék szépen elolvasni.

 

46 komment

Címkék: irodalom amadea

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Amadea · http://ropcsillag.freeblog.hu 2007.07.27. 14:28:12

Bocs a hosszú ő és ű betűk mellőzéséért, de ez a betűtípus nem ismerin őket.:)
A másik cikk nemsokára elkészül, de félmunkát nem akarok végezni, ezért kaptátok ezt.

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2007.07.27. 15:00:38

Am, kicsit belenyúltam a Tovább gombbal, mert így is elefántbetűkkel írtad:), kimúlik az egerem, ha a végére akarok jutni...

Halvány Görény 2007.07.27. 15:10:12

a betűtípus itt is mintha más lenne, vagy csak simán vastag.
roald dahl is írt egyszer egy macskáról aki állítólag liszt ferenc reinkarnációja volt... hát ő szegény nem járt jól.

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2007.07.27. 15:21:30

Igen, én is látom, nem tudom, mi az oka. Csak a Tovább gombot tettem bele... Tán Drazsé volt!:)

Bombadil Toma · http://tomakonyha.blogspot.com/ 2007.07.27. 16:00:05

a drazsénak alibije van:)) végig szemelőtt volt!
amadea! nagy kedvet csináltál a könyvhöz, bár egy kicsit spoileres volt:))) egy barátomnak megvan, majd kölcsönkérem tőle.

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2007.07.27. 17:02:30

A beagle egy volt pasim kedvenc kutyafajtája. Na, most aztán érdemben hozzászóltam:)

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2007.07.27. 17:03:11

Bár lehet, hogy az beaggle - nem tudom...:)

Amadea · http://ropcsillag.freeblog.hu 2007.07.27. 18:08:31

Toma, télleg jó. Ahogy beagle összes könyve.
Nadine: egy 'g' a beagle.

Amadea · http://ropcsillag.freeblog.hu 2007.07.27. 18:19:46

Én csináltam volna a vastagbetűket?

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2007.07.27. 18:28:55

Úgy néz ki...:)

Mindenesetre akkor ezt a könyvet egy nagyon okos kutya írta;)

Amadea · http://ropcsillag.freeblog.hu 2007.07.27. 18:30:07

Naaaa!!!!
De én nem nyúltam semmihez!

Mr. Proper · http://copypasteblog.blogspot.com/ 2007.07.27. 18:31:43

Amadea, az örök szabályt alkalmazta: Minél vastagabb, annál jobb!
Ennek ellenére sem rettentem vissza, és elolvastam az ajánlót. Remek, jó ha valakinek van még ideje olvasni. Ha törik, ha szakad elhatároztam, hogy átrágom magam az Izmaelen még egyszer ( 5-6 éve olvastam először, de azóta sem tudtam megszerezni, aki ismeri tudja mennyire jó), aztán belevetem magam a bulvárirodalomba és csakazértis elolvasom a harry Potter utolsó részét! No spoiler plíz!

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2007.07.27. 18:36:14

Holland, vallj színt! POSZTOLSZ VASÁRNAP???

Vinitor · http://omagyar.blog.hu 2007.07.27. 18:44:02

Megmondom őszintén, nekem csalódás volt a könyv. Régóta szemezgettem a Beagle-művekkel, de valahogy nem vitt rá a lélek, pedig csípem a műfajt. Nagyon.
Aztán mikor olvastam, hogy nemsokára megjelenik ez, gondoltam oké, megveszem. Azért szeretem jobban a novellásköteteket, mert ha esetleg az író nem úgy alkot, ahogy nekem tetszik, akkor egy regényre azt mondom, hogy sz*r, és rossz szájízzel teszem le, miután végeztem. Egy novelláskötetnél ez az esély elenyésző, hiszen több különálló mű van benne. Egy stabil átlagot szokott hozni a dolog.
Szóval jött a Beagle novellás, megjelent, megvettem, elkezdtem olvasni.
Aztán egyre jobban megfogalmazódott bennem, hogy nem kell elhinni, ha minden lehetséges médiában nyáladzva és szuperlatívuszokban beszélnek valamiről. Nekem egyik novella sem hozta azt az átütő fílinget, amit a rajongók emlegetni szoktak, elmaradt a nagy fless.
A történetek jók voltak, tényleg (legjobban az orrszarvús tetszett, bár a sóbor is nagyon ott volt), de szvsz csak olyan erős közepes szintet hoztak. "A fantasy nagymesterétől" kicsit fantasy-sabb írásokat vártam volna. Ehelyett sokszor semmi fantasztikum nem volt, hacsak a néha bevillanó nem teljesen hétköznapi dolgokat annak nem nevezzük.
Ráadásul puhakötéseshez képest aránytalanul drága volt, ésa szokásos deltás tüneteket is produkálta, értsd helyesírási hibák, szerkesztési hibák.
Nem bántam meg, hogy megvettem, és valószínüleg valamelyik másikat könyvét is megveszem, meglátjuk, hátha jobban fog tetszeni.

Amadea · http://ropcsillag.freeblog.hu 2007.07.27. 19:21:06

Ajánlom a Tamsint vagy Az utolsó egyszarvút.

Amadea · http://ropcsillag.freeblog.hu 2007.07.27. 20:14:55

Toma!
www.citatum.hu/
itt is vannak jók, ha szükséged van rá.

Vinitor · http://omagyar.blog.hu 2007.07.27. 20:34:27

A Tamsinról már sok jót hallottam (na persze a tükörbirodalmakról is), és maga a történet is ígéretesnek látszik. Majd meglátom, a tippet kösz :)

Bombadil Toma · http://tomakonyha.blogspot.com/ 2007.07.27. 21:07:08

amadea, köszi, de még nincs szügségem rá. egy darabig kitart a gyüjteményem:)))...a haikukból sem fogytam még ki:))


Mint a gépeket:
önmagamat sem értem,
csupán használom.

2007.07.27. 21:11:12

jövő héten valamikor jöhet egy Barangoló?

Bombadil Toma · http://tomakonyha.blogspot.com/ 2007.07.27. 21:12:42

jé, veled mindíg szivesen barangolunk:))) nadine majd előjegyez.

2007.07.27. 21:13:20

oh, ez kedves. köszönöm.

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2007.07.27. 21:14:57

Szia, Jé! Bár Hollandból egyszerűen képtelen vagyok kicsikarni egy igenlő választ a vasárnapra, én úgy veszem, hogy aznap ő posztol. Tehát hétfőtől szabad a pálya, bármelyik napot választhatod.

2007.07.27. 21:16:40

vettem észre, többször több helyen szegezted neki a kérdést - válasz azóta sincs. asszem hétfőre sikerül összedobni valamit.
jó éjt mindenkinek!

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2007.07.27. 21:18:50

Akkor jó, talán nem lesz lyukas napunk. Ki kell építenem a telepatikus kapcsolattartást, vagy rávenni Hollandot, hogy csináljon nekünk vmi táblázatot (naptárszerűt), ahová be lehet írni a már kilőtt napokat, a szerzőket, és akkor mindenki látja, hogy állunk.

Bombadil Toma · http://tomakonyha.blogspot.com/ 2007.07.27. 21:18:57

nadine!
akkor most mi legyen? én éjjel megirom a kenyeres poszt rámeső részét, és publikálom. azután te hozzáirod a tiedet, mikor kész vagy vele?

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2007.07.27. 21:23:31

Igen, belerendetlenkedek szerkesztés üzemmódban. Legalább addig sem állnak a kommentek. Az akkuk már töltődnek, holnap sütés közben fényképezek, fogalmazok.:) Jó lesz így? És persze, igyekszem nem elrontani a Tiéd...

Bombadil Toma · http://tomakonyha.blogspot.com/ 2007.07.27. 21:27:25

jó lesz:))))én meg igyekszem nem lóbetükkel és nem hosszút irni. hogy a tiéd is odaférjen:)))

Bombadil Toma · http://tomakonyha.blogspot.com/ 2007.07.27. 21:32:50

de jó! megint moderálhattam:))) valamiért kétszer tette ki a h.sz.-mat, ráarásul az egyiket csak félig.

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2007.07.27. 21:33:14

OK. Ha nem mész 12-esnél nagyobbra a szövegben és nem vastagítod, nem lesz gond...:D

Amadea · http://ropcsillag.freeblog.hu 2007.07.27. 21:52:22

Áááá, nem vasárnap go to the Balaton, hanem HOLNAP!!! Vááá!!!

cyan 2007.07.27. 22:40:03

jó estét!
a fene gondolta, h ilyen sokáig fog tartani, de már kész. ugyanis vettem egy nyomtatót, ami scannel is, eddig a telepítéssel bíbelődtem. műszaki zseni fiam meg nyaral, szal egyedül megkűzdöttem a cd-kkel, magyar nyelvű leírással :D

Mr. Proper · http://copypasteblog.blogspot.com/ 2007.07.27. 23:30:14

Na itt vagyok, csak megint elnyelt az ügyintézés rengetege. A vasárnap végülis rendben, de mivel még nem gondolkodtam rajta, ha valakinek van írhatnékja beugorhat helyettem. Ha nem, akkor mehet.

sarasvati / sütifej (törölt) 2007.07.28. 00:15:44

az összes rohadt játékot letörlöm a gépről:(((((

Amadea · http://ropcsillag.freeblog.hu 2007.07.28. 00:33:41

Töröld!!! Mondd azt, hogy valami hülye játékzabáló vírus!!!
Én viszont lefekszem. Jó éjt!

sarasvati / sütifej (törölt) 2007.07.28. 00:34:15

felesleges. újratelepíti....francot.
jóccakát!

Bombadil Toma · http://tomakonyha.blogspot.com/ 2007.07.28. 02:38:23

holland, nem kell parázni, hanem lesz vasárnapra kész a poszt, megcsinálod hétfőre. nem egy katasztrófa, ha nincs minden nap poszt.:))))

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2007.07.28. 11:30:37

Holland, sztem sem tragédia, csak egész héten válasz nélkül hagytad a sorozatosan feltett kérdésem, miszerint jó-e számodra a vasárnap. Most komolyan: nem olvasod a hsz.-eket? Csak azért kérdem, mert akkor más módját fogom használni a Neked való üzengetésre, pl. a Te blogodat, csak mivel fetrengek, a laptopot használom, a jelszavam meg a normál gépemen van, és fingom sincs, mi vót az. Szóval, ezért nem kommentelek nálad egy ideje. De akkor megteszem, mert valszeg ez is pusztába kiáltott szó lesz...:(

Schmendrick 2007.08.08. 21:15:45

Hello, átfutottam a véleményedet, ismertetődet. Egy helyen megakadt a szemem: \\\"tulajdonképpen nem a Beagle-töl megszokott fantasy-mesével van dolgunk, mint amilyen pl. Az utolsó egyszarvú\\\" sokat olvasol Beaglet? Csak mert szerintem épp hogy az Utolsó egyszarvú a Beagletől NEM MEGSZOKOTT. Úgy értem, annak a stílusa nem fogható többi művéhez, amikre viszont többé-kevésbé illik a Beagle-töl megszokott fantasy-mese kifejezés. Bocs, ha nem így van, de szerintem vay azért írtad azt, hogy az Utolsó egyszarvű a Beagletől megszokott, mert azt olvastad először Beagle művei közül, vagy pedig mert az az egyetlen könyv, amit tőle olvastál. (A Tükörbirodalmakon kívül.) Ha tévedek, bocs. Jah, és Tüzes Istennyila: figyelmesen olvastad Beagle novelláit? Szerintem zseniálisak, és Beagle a Jerr, Halál úrnő! című novellája előtt ír O\\\'connor nevezetű egyetemi tanáráról, aki földbe tiport sok fantasztikus művet, csak mert fantasy volt. Tehát szerintem az is rossz hozzáállás, ha csak azért nem tetszik egy mű, mert nem eléggé fantasy.

Amadea · http://ropcsillag.freeblog.hu 2007.08.08. 21:54:11

Varázsolni is tudsz????:))))
Talált, Az utolsó egyszarvút olvastam először. Azért írtam, mert ha megnézed, a Tánc Emiliának nem a szó szoros értelmében vett klasszikus fantasy ( kitalált helység, mitikus lények, stb.), hanem egy "varázslatos" jelenségről van szó, ám "valós" környezetben. Sztem ez nem "100 %" fantasy, de éppen az a jó benne, hogy mindenkinek mást jelent...
Amit Tüzes Istennyilához írtál: gusztus dolga, nyersen kifejezve.:) Volt a kötetben olyan novella, ami nagyon-nagyon jó volt, és volt, ami kevésbé tetszett, + volt, amit a "közepes" kategóriába soroltam. Azért a különbözőség, mert Beagle a novellákat nem egyhuzamban írta, hanem élete különböző szakaszaiban.
süti beállítások módosítása