Friss topikok

Tomakonyha blog

Kukkolda

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Kifőzde

Közösségi blog napi posztokkal minden témában. Gasztronómia, könyvajánló, utazás, napi aktualitás

Címkék

ajánló (1) alapanyagok (2) alapítvány (2) alma (4) amadea (6) avokádó (1) bab (9) barangoló (24) bárány (7) barbecue (5) barkács (1) befőzés (6) benikuty (16) blogbuli (1) bográcsos kaják (3) bölcsesség (11) bor (1) borjú (5) chili (2) csajszi (1) csirke (44) csülök (1) cukkini (3) curry (1) cyan (12) dél afrika (3) desszert (23) édeskömény (1) égigérő fű (16) egytálétel (15) egzotikus étkek (10) előétel (7) ételfotók (1) étteremkritika (2) fiam (20) film (2) főétel (30) freddy (6) gaszto (2) gasztro (282) gerle (1) gomba (25) grafit macsek (1) grill (3) grillezés (2) guargumi (1) gyöngyfűzés (1) haiku (33) hal (9) holland (3) hsz (11) humor (5) húsvét (1) indiai (1) indiai izek (1) irodalom (24) janikovszky éva (16) játék (2) (71) kacsa (14) kakas (2) káposzta (1) karácsony (4) karácsonyi menü (2) karaj (1) kenyér (3) kenyérsütő gép (4) képek (3) kert (7) kerti sütés (5) kínai kaják (11) kivizsgálás (1) könyv (29) köretek (23) korma (1) krémleves (1) krumpli (21) kultúra (4) kutya (6) lazac (1) lecsó (2) lekvár (2) lepény (1) lépésről lépésre (3) leves (15) liba (6) ludaskása (1) m.küvé (10) máj (5) mánia (10) marhahús (29) márton nap (1) maybach (8) medvehagyma (1) mese (1) micimackó (5) mormogi (3) n.zoli (10) nadine (24) napló (1) néni (1) népszokások (5) nokedli (1) nyúlhús (3) nyuszómuszó (1) n zoli (1) olasz ízek (44) oldalas (1) ötperces (3) paella (1) pálcika (21) paradicsom (1) paradicsomszósz (2) pástétom (1) perec (1) petits pois (1) pizza (5) pörkölt (2) pulyka (3) ragu (11) recept (269) recpet (1) reggeli (5) rizottó (6) rizs (2) sajt (1) saláta (17) sertés (37) sorozat (3) sous vide (1) spagetti (6) spájdernecc (6) spárga (2) steak (2) stroganoff (1) szendvics (8) szendvicskrém (3) szolgálati (2) szösz (71) szósz (18) szűzpecsenye (1) tavasz (1) tegyük össze! (8) tészta (36) tikka masala (1) tiramisu (4) tokány (2) töltöttcsirke (1) toma (280) történelem (7) túró (2) tüzes (1) tyúk (1) ünnep (7) ünnepi menü (4) vega (51) vendégváró (7) vers (27) videó (1) vinitor (1) vörösbors kakas (1) zöldfűszerek (1) zöldség (23) zuzu (1) Címkefelhő

Részletek egy soha el nem készülő szakácskönyvből 11.

2007.10.03. 02:52 Bombadil Toma

Bazsalikomos paradicsomszósz
 
Az utolsó eresztés paradicsom is beérett, így eljött egy újabb adag paradicsomszósz főzésének az ideje. Nem sok maradt, összesen két és fél kilót szüreteltem le, de ez elég ahhoz, hogy nekiálljak. A kamrában is körülnézve, találtam két doboz olasz paradicsomkonzervet, aminek hamarosan lejárt volna a szavatossága, ezért azt is hozzácsaptam. A bazsalikomjaim is egyre kevésbé tolerálták az esti hidegeket, így őket is betakarítottam. Ezzel össze is állt a „nagy csapat”.
 
Mivel a paradicsomnak már elmúlt a szezonja, ha valaki meg akarja főzni ezt a szószt, elkészíthető csak konzervparadicsomból is. Ezt a mártást én egyfajta generálszószként használom. Minden paradicsomos ételhez jó. Ráadásul évekig is eláll.
 
Hozzávalók:
 
  • 3 kg paradicsom vagy 6-7 doboz konzervparadicsom
  • 8-10 gerezd fokhagyma
  • egy nagy csokor bazsalikom
  • egy fej hagyma
  • só, bors, oregánó, olívaolaj
 
Előkészületek:
 
A paradicsomokat megmosom, meghámozom, feldarabolom, és egy tálba teszem. Hozzáadom a konzervet, és az egészet összeturmixolom. A hagymát és a fokhagymát megpucolom. A befőttes üvegeket és fedőket a mosogatógépben 70-90 fokon elmosogatom.
 
Elkészítés:
 
Egy nagy lábasban, amiben elfér az összes anyag, olajat hevítek, beledobom az apróra vágott fokhagymát, és belemorzsolom a szárított oregánót (2 tk). Mielőtt a fokhagyma elkezd megpirulni, ráöntöm a paradicsomot és beleteszem a hagymát egészben (köszi, dolce vita). Megvárom, míg elkezd forrni, ezután lassú tűzön (4-es fokozat) főzöm két - két és fél órán át, míg körülbelül a felére sűrűsödik a szósz. Félidőben sózom, borsozom. Amikor kész, beleteszem az apróra vágott bazsalikomleveleket, összekeverem, és egy merőkanállal az üvegekbe merem, míg színültig meg nem telnek. Szorosan rácsavarom az üvegekre a tetőt, fejre állítom és alaposan bebugyolálva az összeset egy plédbe, félreteszem két napra, hogy lassan hűljenek ki.
 
Tippek, ötletek:
 
A paradicsomot forró vízbe mártva könnyebb meghámozni. Előtte kereszt alakban vágjuk be a tetején a héját. Az üvegeket – de főleg a tetőt – forrásban lévő vízzel öblítsük át, hogy a baktériumok elpusztuljanak, így a szósz tartósítószer nélkül is évekig eláll.
    Célszerű kisebb üvegekbe tölteni, és akkor egy üveg egy adag. Felbontás után a hűtőben két-három napig áll el.
    Igazi gyorskaja-alapanyag. Egy üvegnyit beleborítok egy serpenyőbe, felmelegítem, rádobom a kifőtt pennetésztát, összekeverem, kitálalom, parmezánt reszelek rá, és kész. Ha a serpenyőbe egy adag tonhalkonzervet és egy kis szardellát is teszünk, kész a tonhalas tészta. Felhasználhatjuk lasagnébe, canellonihoz és majdnem minden paradicsomos ételhez…

60 komment

Címkék: gasztro recept toma paradicsomszósz

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bombadil Toma · http://tomakonyha.blogspot.com/ 2007.10.03. 03:19:33

nadine
a szó, szoros és átvitt értelmében konzervanyag:))))

spájdernecc 2007.10.03. 06:34:19

Jó reggelt!
Jó kávét!
Toma a Te lelkeden fog száradni, ha negyven év meddő próbálkozás után békét kötök a paradicsommal, és megpróbálok bilaterális kapcsolatot kiépíteni vele.

N.Zoli 2007.10.03. 07:33:53

Nagyanyám csak paradicsomlevet szokott eltenni. Van úgy , hogy rámjön és akkor húzóra félüveggel, de sokszor rá sem nézek.

Londonban csak vízízű paradicsomot ettem. Jól nézett ki, de íze semmi nem volt. Azt mondták a többiek, hogy inkább a koktélparadicsomot veszik. Azt viszont nem kóstoltam.

A paradicsomot lgjobb valamihez, nyersen, harapva enni. Nagyon jó szalonnasütésnél a sült szalonnához. Sokan sózzák, én nem szeretem az eleve sós ételelk mellé tolni.

Szeretem a lecsót is, egyedül a paradicsomlevesért és szószért nem ugrálok, bvalamint ki nem állom a savanyított zöldparadicsomot.

tistedur 2007.10.03. 07:36:37

jó reggelt jó kávézást :)

N.Zoli 2007.10.03. 07:36:38

illetve sózni nem szeretem, hanem eleve sós étellel eszem. (kimaradt egy vessző)
Megyek tolok egy kávét, La Cimbali-ból

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2007.10.03. 08:07:02

Jó reggelt. Kávé, fésű, Cyan exének kutatása üveges szemekkel a Mokkában.

tistedur 2007.10.03. 08:17:32

Nadine!
:DD elképzeltem,ahogy egyik kezedben a kávé,másikban a fésű,hajadban néhány maybachtól kapott hajcsavaró..ráadásul a fotelből a tv-t nézed üveges szemeckéiddel..:)

spájdernecc 2007.10.03. 08:28:27

Tisti! Ne röhögtessen, mert ragadni fog a klavi, és barna lesz a monitor!

tistedur 2007.10.03. 08:40:51

spájder!
nem mondták magánaak,hogy a kávézás és a blogolvasás együtt veszélyes üzem?! :P

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2007.10.03. 08:46:27

Csibész Tist!:) A fésű a csipás korrektúrázást fedi, átfésülöm, elrendezgetem Toma posztját... Fésülködni ilyenkor?!? Ah!

Cyan, sztem most van az exed adásban. Producer-rendező, gömbölyű, szőrös-szakállas-szimpatikus ember.
Az előbb volt egy dr. Máriás, aki könyvet írt a diliházról, na, ő is gyanús volt, de aztán elvetettem. Aztán jött a visszaemlékezéses műsorral kapcsolatos bejátszás, ahol feltűnt Nagy Feró, de az ő nejét láttam minap a tévében, nem az az ikonfestő típus. Márk, a tinisztár nem lehet gyermekeid apja - az nemcsak erős pedofil-gerontofil kapcsolatot feltételezne, hanem biológiai csoda is lenne -, viszont most megjelent a jobbján ez az úr, akit simán legyuriztak.

cyan 2007.10.03. 08:49:54

Nadine nyertél :))

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2007.10.03. 08:54:47

A szupertávcsövemmel mindenhová és mindenkibe el/belelátok. Nem nagy dolog.:) Kócosan is.

cyan 2007.10.03. 09:10:41

Toma receptje kinyomtatva, alkalomadtán el is készítem, jól jön majd ínséges időkben.
egyszer befőztem vmi pizza alapot, fiam töltötte le a receptet netről, abban volt minden, nem is ízlett senkinek :D
ebben az a jó, h kevés ízesítő kell a paradicsom mellé.

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2007.10.03. 09:37:42

Spájder, csütörtök-péntek Tomáé, a gombászás utsó része vagy szombat, vagy vasárnap. (A mait a törölközőm helyett dobta be:)) Van konkrét óhajod?

cyan 2007.10.03. 11:11:39

teljesen beleszerettem Méhes Györgybe, rögtön rendeltem is 4 könyvet a libriből, 1-et az antikváriumból. ebből 4 mesekönyv. a regényei - ezt az egyet kivéve - mind megvan. mm amit most adtak ki (ulpius ház)

marisell · http://kifozde.blog.hu 2007.10.03. 12:11:54

Sziasztok,
csak jövök és megyek, mindenkinek minden jót, és még annál is többet.Lelkileg már megszoktam, hogy a buszozás napi 3 órát vesz el az életemből, 6 nap egy héten, de megszeretni nem tudtam.most ezen "dolgozom", illetve bőszen keresek tavasztól munkát itt a kis szülővárosomban.

Toma!
"A befőttes üvegeket és fedőket a mosogatógépben 70-90 fokon elmosogatom."
Tudom, hogy az érdekházasság fúúúúúj, de a mosógatógép és Pécs miatt, nem akarsz elvenni?
Hihetelenül csödes vagyok, nem fogyasztok sokat, és nem is jut eszembe semmi rossz tulajdonságom.Ja, de, szeretek/nék vásárolni, tudod, könyvek, cipők, parfűmök, krémek, és a mobilomat is ideje lenne lecserélni..És házias sem vagyok(((((meg szép sem,csak a koromhoz képest nem annyira ronda.
Öregem, ha ennek ellen tudsz állni,hát kőből van a szíved.
Ja, igen és van egy csomó hozzám hasonlóan lökött gyerekem. Szerintem kész főnyeremény vagyok.Kapsz két perc gondolkodási időt.:DDDD és lol
Na, mentem buszozni, hurrá!!!!

spájdernecc 2007.10.03. 12:15:47

Szia Marisell!
angoltanári állást keresel?

tistedur 2007.10.03. 12:21:19

marisell!
rohangászol össze-vissza :(
de azért jó néha látni téged :)

maybach 2007.10.03. 12:35:25

Szia marisell! Ha majd valamikor erre jársz.

Bombadil Toma · http://tomakonyha.blogspot.com/ 2007.10.03. 13:43:38

marisell :DDDD

nadine
megkaptam a mailt, a blog nem fog elszaladni, ott lesz fél év múlva is, ha majd úgy gondolod, megcsinálod:))
a pénteket odaadnám valakinek, posztilag, mert rohamtempóban haladok a teljes anyagi csőd felé, ezért festéssel tölteném a következő napokat, és nem poszt írással. a holnapi még, meg lesz.

Bombadil Toma · http://tomakonyha.blogspot.com/ 2007.10.03. 13:49:20

spájder
igérem, a holnapi kajában, egy darab paradicsom sem lesz:)))

Bombadil Toma · http://tomakonyha.blogspot.com/ 2007.10.03. 14:01:11

enzoli
naná, hogy nyersen a legjobb a pari:)) a londoni paradicsom, meg a hazai bolti is, attól viz izü, hogy nem tőérett. én ha nagyritkán áruházben veszek paradicsomot, egyenként megszagolom a száránál (hülyének is néznek sokszor) ha olyan az illata mint a fűnek akkor nem jó. ha paradicsomillatot érzel, akkor "jó". az előrecsomagoltat, meg kerülni kell.

Bombadil Toma · http://tomakonyha.blogspot.com/ 2007.10.03. 14:21:40


egy kis olvasni való. kicsit hosszú, de akit érdekel a gasztronómia, annak kötelező olvasmány!

index.hu/kultur/eletmod/mbt070911/

maybach 2007.10.03. 14:27:24

Toma!
Bizony kötelező.
A paradicsofőzésért meg csak azért nem lelkesedtem, mert már leérett, meg mert a birsalmasajt tennap lett kész. Meg én is.

spájdernecc 2007.10.03. 14:37:17

nos én a paradicsommal is meg a birs-sajttal is úgy vagyok, mint az a bizonyos illető a dán gyermekversben:
Elkezdtem bélyeget gyűjteni
tegnap kaptam egy zsákkal
azóta nem gyűjtök bélyeget.
/ nem szószerinti idézet, de a lényeget híven tükrözi/
A paradicsommal úgy kerültem távol érzelmileg, hogy ovis koromban szó szerint belémtömtek egy tál töltöttpaprikát, a paradicsomos ételektől gyakorlatilag a mai napig bokákolok.
A birs-sajtot meg nagyanyám triplaadag cukorral csinálta, ráadásul el kellett fogynia, hogy a barack meg a hecsedlilekvár sorrakerülhessen

Bombadil Toma · http://tomakonyha.blogspot.com/ 2007.10.03. 14:45:21

spájder
sajnos nem egyedi eset a tiéd. sok emberrel utáltattak meg gyerekkorban bizonyos élelmiszereket. azért azt mondom, nyitottnak kell lenni minden íz irányába, mert sokmindenről maradhatunk le. az ember és az izlése kb hét évente változik, de a nyitottságot, meg kell őrizni.

maybach 2007.10.03. 14:55:20

Ez a hét éves ciklus igaz.
Más teccett 7,14,21... évesen. Tartok a jövőtől.

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2007.10.03. 14:55:59

Most kicsit szétszaladtak a gondolataim, ezért csak a szolgálati részre válaszolok. Toma, akkor holnap Te leszel, pénteken meg az, akinek az anyagát holnap este hamarabb össze tudom rakni. Tehát vagy Spájder, vagy Maybach. Szombaton az, aki pénteken nem, a vasárnap meg még kérdőjeles.

Bombadil Toma · http://tomakonyha.blogspot.com/ 2007.10.03. 15:06:01

nadine, ezt most majdnem értcsük!:))))

spájdernecc 2007.10.03. 15:29:27

Eccerű pedig, mint a faék:
Csüt : Toma
Péntek: Maybach Foci 2 / gomba 5
Szombat: gomba 5 / Foci 2
Vasárnap: ??????

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2007.10.03. 15:40:01

Kösz a tolmácsolást...:) Szóról szóra így gondoltam. A vasárnapi kérdőjelek helyére vagy érkezik valaki, aki eddig csöndben kuksolt (pl. Jé, N.Zoli, netán Amadea, Holland, nem tudom), vagy passz.

Bombadil Toma · http://tomakonyha.blogspot.com/ 2007.10.03. 15:44:32

apropó, holland! mostanában nem nagyon bukan fel. annyira lefoglalja a két blogja, hogy már be sem néz hozzánk?:)))

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2007.10.03. 16:19:57

Maybach focis anyagánál nagyon számítottam az érkezésére, de nem. A kommenteket meg nem olvassa - ugye??? -, így azt sem tudja, hogy hiányoljuk őkelmét.

spájdernecc 2007.10.03. 16:43:41

Mingyá irok a kopírozós blogjába, hogy ugorjon át egy valamire!

spájdernecc 2007.10.03. 17:14:37

asszem nem sikerült...
kimoderált, vagy kézi moderálás van....
de megpróbáltam :/

Bombadil Toma · http://tomakonyha.blogspot.com/ 2007.10.03. 17:23:38

én írtam a hollandnak, remélem olvassa is a saját blogját:)) ha jelenkezik, nadeine, majd megcsavargatja a kezét, hogy írjon valami posztot ide is.
na megyek vissza takarítani:((

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2007.10.03. 18:50:19

OK. Kösz a koordinálási segítséget (is).

2007.10.03. 19:29:48

sziasztok!
én asszem be tudom vállalni a vasárnapot. és ha felpakoláshoz segítség kell Nadine, sikíts! szívesen átvállalom, ha gondolod.

Amadea · http://ropcsillag.freeblog.hu 2007.10.03. 19:35:03

Én tiszta anyám vagyok! Imádok vásárolni, ruhák, cipők, krémek, parfümök, a kinézetemmel kapcsolatban nulla önbizalom.
Ja, Toma, már csak azért is vedd el anyut, mert a gyermekek egyike (habár csak alternatív gyerek:) én vagyok. Naaa, mit szólsz hozzá? Két kifőzdést is megismerhetsz egyszerre.:))))
Amúgy sziasztok!
Nadine, én próbálok írni, de annyi dolgom van és olyan kevés időm, hogy a sajátjaimat is a félórás szünetekben körmölöm.:((

2007.10.03. 19:53:45

most elijesztettem mindenkit???

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2007.10.03. 20:05:38

Jé, akkor legyen Tiéd a vasárnap. És sikítok, ha már végképp elborítanának a hullámok.

Tudom, Am, tudom:)

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2007.10.03. 20:09:38

Jé, itt vagyok én is, csak csatlakozom Amadeához: HÜLYE BLOGMOTOR!!!

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2007.10.03. 20:16:17

Toma, van egy érdekes (értelmes) cikk az Index címoldalán, többek közt a Susogóról is írnak benne. Jó hosszú, de érdemes elolvasni. Jé, simán lehet ám, hogy átküldöm Spájder gombáit Neked, és akkor legyen ő pénteken, Maybachét pedig megcsinálom szombatra. Szó? Vatdújútink?

Bombadil Toma · http://tomakonyha.blogspot.com/ 2007.10.03. 20:16:35

kész vagyok a takaritással. nem szerettem.

2007.10.03. 20:17:15

oké, látom. rendben, akkor vasárnap

Bombadil Toma · http://tomakonyha.blogspot.com/ 2007.10.03. 20:19:13

nadine drága!
most már többetszerre buksz le, hogy nem olvasod el a kommeneteket:))) a cikket fentebb már belinkeltem!
egyébkén, nagyon jó a cikk és kötelező olvasmány:)

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2007.10.03. 20:21:02

A kommenteket egytől egyig elolvasom, csak a linkekre nem megyek rá minden alkalommal időhiány miatt, tudhatnád...

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2007.10.03. 20:24:58

Ha látnád, hogy az F5 hogy ki van kopva a klaviatúrán, hinnél nekem. Egész nap azt nyomkodom, ide-oda futkosás közben:)

Bombadil Toma · http://tomakonyha.blogspot.com/ 2007.10.03. 20:25:25

az a fickó is itt volt a borvacsorán. ő és felesége írják a bűvös szakács blogot. nagyon jó. szinte mindenki olvassa aki gasztro vonalon mozog. nagy szaktudásu emberek.

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2007.10.03. 20:31:25

Én csak a Te gasztrovonaladon mozgok:) De kíváncsi lettem az írásaikra és a céljaikra, mert nagyon sok mindent tapasztaltam a magyar "vendéglátásról", és sajnos, nem a pozitív élmény a több. Elkeserítő az a hozzáállás, amit gyerekkorom óta e téren tapasztaltam, és csak támogatni tudom azokat, akik ezen így vagy úgy, de változtatni akarnak. Uff.

Bombadil Toma · http://tomakonyha.blogspot.com/ 2007.10.03. 20:47:22

nekem is nagyon meg kellene erőltetni az emlékezetemet egy pozitív élményért a magyar vendéglátában.

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2007.10.03. 21:07:06

Emlékszem, gyerekkoromban sokat kirándultunk a szüleimmel vidékre, és ha vendéglőbe mentünk, apukám mindig azért rendelt rántott húst, mert "azt nem lehet elrontani". Egész életében "biztonsági" kajákat evett, mert tudta, hogy életveszélyes étteremben májat enni, apróhúst vagy darált húsos ételt kérni, készételt stb. Manapság meg szinte az a normális, hogy meg kell kérdezni, hogy miből van a krumplipüré (por-e vagy igazi), hogy a fokhagymakrémleves vagy a sajtszósz zacskós-e, stb. nem kell sorolnom, gondolom, mindenki tudja, miről beszélek. Ez annyira, de annyira gáz! Nemcsak oda vezet, hogy a turisták előtt ciki, hanem tényleg oda, hogy eligénytelenednek/tek az emberek.

Amadea · http://ropcsillag.freeblog.hu 2007.10.03. 21:28:18

Kéremszépen, én mindennap világszínvonalú kiszolgálást és kosztot kapok egy igen előkelő helyen, ráadásul ingyen!

Amadea · http://ropcsillag.freeblog.hu 2007.10.03. 23:23:02

Én meg megyek aludni. Csövi!
Ui.: csak az egyik blogomra írtam szar bibliográfiakészítés miatt. Grrrhh!!! Jó éjt!
süti beállítások módosítása