Friss topikok

Tomakonyha blog

Kukkolda

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Kifőzde

Közösségi blog napi posztokkal minden témában. Gasztronómia, könyvajánló, utazás, napi aktualitás

Címkék

ajánló (1) alapanyagok (2) alapítvány (2) alma (4) amadea (6) avokádó (1) bab (9) barangoló (24) bárány (7) barbecue (5) barkács (1) befőzés (6) benikuty (16) blogbuli (1) bográcsos kaják (3) bölcsesség (11) bor (1) borjú (5) chili (2) csajszi (1) csirke (44) csülök (1) cukkini (3) curry (1) cyan (12) dél afrika (3) desszert (23) édeskömény (1) égigérő fű (16) egytálétel (15) egzotikus étkek (10) előétel (7) ételfotók (1) étteremkritika (2) fiam (20) film (2) főétel (30) freddy (6) gaszto (2) gasztro (282) gerle (1) gomba (25) grafit macsek (1) grill (3) grillezés (2) guargumi (1) gyöngyfűzés (1) haiku (33) hal (9) holland (3) hsz (11) humor (5) húsvét (1) indiai (1) indiai izek (1) irodalom (24) janikovszky éva (16) játék (2) (71) kacsa (14) kakas (2) káposzta (1) karácsony (4) karácsonyi menü (2) karaj (1) kenyér (3) kenyérsütő gép (4) képek (3) kert (7) kerti sütés (5) kínai kaják (11) kivizsgálás (1) könyv (29) köretek (23) korma (1) krémleves (1) krumpli (21) kultúra (4) kutya (6) lazac (1) lecsó (2) lekvár (2) lepény (1) lépésről lépésre (3) leves (15) liba (6) ludaskása (1) m.küvé (10) máj (5) mánia (10) marhahús (29) márton nap (1) maybach (8) medvehagyma (1) mese (1) micimackó (5) mormogi (3) n.zoli (10) nadine (24) napló (1) néni (1) népszokások (5) nokedli (1) nyúlhús (3) nyuszómuszó (1) n zoli (1) olasz ízek (44) oldalas (1) ötperces (3) paella (1) pálcika (21) paradicsom (1) paradicsomszósz (2) pástétom (1) perec (1) petits pois (1) pizza (5) pörkölt (2) pulyka (3) ragu (11) recept (269) recpet (1) reggeli (5) rizottó (6) rizs (2) sajt (1) saláta (17) sertés (37) sorozat (3) sous vide (1) spagetti (6) spájdernecc (6) spárga (2) steak (2) stroganoff (1) szendvics (8) szendvicskrém (3) szolgálati (2) szösz (71) szósz (18) szűzpecsenye (1) tavasz (1) tegyük össze! (8) tészta (36) tikka masala (1) tiramisu (4) tokány (2) töltöttcsirke (1) toma (280) történelem (7) túró (2) tüzes (1) tyúk (1) ünnep (7) ünnepi menü (4) vega (51) vendégváró (7) vers (27) videó (1) vinitor (1) vörösbors kakas (1) zöldfűszerek (1) zöldség (23) zuzu (1) Címkefelhő

Helyi specialitások

2007.12.16. 06:16 N.Zoli

Merem állítani, hogy Békés megye három szlovák településében (Békéscsaba, Szarvas, Tótkomlós) készülnek az országban a legfinomabb kolbászok. Ezt már említettem itt, szerintem többször is:). Hozzánk legközelebb Tótkomlós van. Ott készült a kép hétvégén, egy disznótor kolbászterméséből.


 

 Egy tipikusan helyi étel a Csíramálé:

Hozzávalók

1kg búza
0,5 kg cukor (hanyagolható, lehet kevesebbet is)
víz
liszt

Félóráig áztatott, leszűrt búzát tepsibe kell tenni. Vizes ruhával le kell takarni, majd szárazzal lefedni. Ezután 4-5 napig csíráztatjuk kábé 4 cm-es csíráig (zöld nem lehet) reggel és este 2dl vizet rá kell locsolni és a ruhát újra kell nedvesíteni. Majd húsdarálón le kell darálni, utána 2,5 liter vízzel kimosni, aztán kinyomkodni, levet átszűrni. A cukrot bele kell keverni a lébe, egyébként helyből édes a búzacsíra. Kicsinyenként kell lisztet hozzáadni, addig még a felemelt kézről nehezen szakad le a tészta. Az aljához el kell különíteni agy keveset. Liszttel nyújthatóvá kell gyúrni az alját, majd 0,5 cm vastagon a tepsibe kell rakni, úgy hogy a szélét fölhajtjuk. A többi masszát kétujjnyi vastagon pakoljuk, barnás színűre sütjük, kábé 3/4 óra alatt készül el. Hidegen fogyasszuk!

Itt helyben kapható minden zöldségesnél és kisboltban.

Orosházi népi édesség. Orosháza helyén volt már település a tatátjárás idején, azt lerombolta a tatár.1744-ben az Evangélikus vallásuk miatt elüldözött zombaiak(Dunántúl), alapították a várost. Valószínű ők hozhatták magukkal a receptet, mert a környékünkön csak Szentesen ismerik, de ismert még a Dunántúlon.
Kétféle ember van, az egyik imádja, a másik meg ki nem állja. Nekem nagyanyám minden évben csinál egy nagy tepsivel. Korábban nem szerettem, most évente egyszer megeszem jóízűen. Kapható télen minden zöldségesnél és a legtöbb kisboltban. A biokajások körében is népszerű ez a kis népies kaja. Valószínűleg nagyon egészséges is.
A csomagolás címkéje, egy helyi Bt. készíti, de sokan háznál is megcsinálják.
 


Valaki a szélét kedveli, valaki a közepét, ha kértek ilyet boltban, mindig többet pakolnak ki, hogy tudjál válogatni. A képen szereplő csíramálét a poszt kedvéért vásároltam, és jóízűen elfogyasztottam. A legtöbb helyen 200FT:)



Ez az egyetlen étel, amiről elmondható, hogy tipikusan orosházi.

137 komment

Címkék: szösz n zoli

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

N.Zoli 2007.12.16. 14:56:28

A tótok még egy nagyon kevés cukrot is tesznek a kolbászba, hogy fénye legyen szelés mentén. Mikor albérletben laktam, volt kuláréba töltött kolbászom a hűtőben. Tűzpiros volt, bárki benyitott a hűtőbe, nem bírta ki, hogy ne kérjen belőle egy keveset, a paprikás zsírja szépen összefogta a tányért pirosra.

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2007.12.16. 14:59:47

Zoli, ma még nincs sok komment, olvasd el őket. Belefáradtam, hogy folyton ismételgessem ugyanazt.

sarasvati / sütifej (törölt) 2007.12.16. 15:01:46

az a jó, amikor összefogja a tányért...nyamnyam.
te is nyűgös én is nyűgös....nem jó ez Zoli:(((

N.Zoli 2007.12.16. 15:03:21

Oké, egy haiku sem hosszabb három sornál, mégis eldiskurál alatta mindenki. Tudom, hogy nem te élesítetted. Csak tőlem kevés volt a három sor, meg akartam csinálni hosszabbra, csak nem sikerült, mert addigra élesedett. Már bánom, hogy nem csak az egyképet hagytam három sorral.

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2007.12.16. 15:23:40

Én konkrétan azt hittem, amikor egy kép volt három sorral, hogy elkezdted írni, aztán meggondoltad magad:) Azért egy haiku három sorában néha benne van egy könyvnyi gondolat... Abba, hogy kolbászok a kolbászrúdon valamivel kevesebb szorult.
Az lenne a legcélravezetőbb, ha nem a szerkesztési felületen dolgoznál, hanem csak kész anyagot tennél fel oda. Mindenesetre, ha legközelebb valaki hasonló szituba kerül, legyen kedves odaírni a címbe, hogy MÉG NINCS KÉSZ!!!

N.Zoli 2007.12.16. 15:28:25

Rendben van, máskor odaírom, tudom, hogy nem tudtátok, hogy nincs kész, de bárki izgágává válna, ha látná, hogy a befejezetlen posztja altt ott van 30 komment.

N.Zoli 2007.12.16. 15:32:46

Én csak a szerkesztési felületen tudok szerkeszteni, így szoktam meg, meg talán azért is van.

Benikuty 2007.12.16. 15:43:58

Zoli, nem gáz, hogy szerinted szarul sűtt el. Az enyém is, néha, de ezt a kor teszi. Belefér:)

Benikuty 2007.12.16. 15:53:13

Zoli, csíramálé receptje? Váglak nyakon ídes fiam:)))

Benikuty 2007.12.16. 15:57:36

Ki kér lacipecsenyét?
Réges rég ez lacipecse volt. Má hogy annak értelme is.:)
Toma, mit tudsz a Szende pincéről(Villány)??

Bombadil Toma · http://tomakonyha.blogspot.com/ 2007.12.16. 16:04:55

zoli
semmivel sem vagy elkésve. most kellőkép felcsigázódott a jónép a csíramálén, így szánhatsz neki egy külön posztot. vegyük ezt egy előzetesnek :))

benikuty
nem sokat. nem kostóltam még a borait.

sarasvati / sütifej (törölt) 2007.12.16. 16:09:19

lehetne már hétfő....
annyira utálom a hétvégét.
tiszta nihil...

Benikuty 2007.12.16. 16:15:35

Svati, jó a hétvége, jó be lehet baszni, meg főzőcske.
Körkérdike: Ki mit főz Karácsonykor?

sarasvati / sütifej (törölt) 2007.12.16. 16:18:02

anyám főz.
én hétköznap is beiszom, csak megfelelő lelki izé kell hozzá.

Bombadil Toma · http://tomakonyha.blogspot.com/ 2007.12.16. 16:18:39

na, nagynehezen összeállt a karácsonyi menü. kitaláltam mindent, már csak be kell vásárolni hozzá. kicsit franciásra sikredett a menüsor.

beni
pontosítok, mintha a kékfrankos rozéjukat kostoltam volna a szüreti napokon, de nem vennék rá mérget:)) magáról a pincészetről nem tudok semmit. annyian vannak, hogy már nem követem egy ideje:))

Benikuty 2007.12.16. 16:31:25

Toma, Szende Gábor, a villányi hegybíró.
Menü, szépek és urak??:)
Zoli, mint szar a fűben??

Benikuty 2007.12.16. 16:38:29

Svati, lelki izé itt is van rendesen:(

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2007.12.16. 16:41:02

Beni, én még nem tudom. Attól függ, hány főre főzöm. Ha egy személyre, akkor hal minden mennyiségben (hagyományos módokon: halászlé, rántott hal, majonézes krumplival vagy pürével). Ha ketten, akkor vmi sajtos hús hagymás tört krumplival. Ha többen, akkor mindezek, plusz még némi ez meg az.
Na, ettől aztán okosabb lettél...;)

Benikuty 2007.12.16. 16:51:49

Majonézes krumlihoz hol veszel kiflikrumplit?
Mi az hogy egy személyre?
Cicók, kutyók éheznek?

Benikuty 2007.12.16. 16:56:46

Na, látom én, le vagyok vastagon magasról, hogy nagyon üssön.Hehe:))

Bombadil Toma · http://tomakonyha.blogspot.com/ 2007.12.16. 16:58:15

beni
természetesen tudom ki az a szende gábor:)) csak már egy ideje nem követem (vásárolom) a villányi borokat, és ő speciel kimaradt nekem. mostanság inkább szekszárdi és néha egri (toth istván) borokat veszek, mert a villányiak aranyárban mérik a boraikat. ha néha elmegyek egy bornapra, két-három pincészet borait kóstolom. a szende mindeddig kimaradt. aszem.
a karácsonyi menüm egy kicsit drágára sikerült, de tőlem mindíg elvárják,(család) hogy valami különlegessel rukkoljak elő.
leves: sütőtök-krémleves vagy spárga-krémleves ropogósra sült serrano sonkával.
előétel: libamál szelet roston, szarvasgombás rizottóval, karamellizált körteszeletekkel.
főétel: libacomb, és mell konfit, petrezselymes burgonyapürével, és hagymalekvárral.
desszert: párolt körte karamellöntettel, vanilia fagylaltal.
a borokat még nem találtam ki.
kicsi puccosnak tűnhet, de a húson kívül, szinte minden van itthon hozzá, és az elkészítése is egyszerű, mert előző nap megcsinálhatom a nagyrészét.

sarasvati / sütifej (törölt) 2007.12.16. 17:06:44

toma
lépjünk le országilag és nyissunk egy éttermet.
na???????????

Benikuty 2007.12.16. 17:12:55

Bakket Toma, Te is Tóth István kedvelő?
Én mikor megyek cicizni, mindig elmegyek hozzá.A Tóthoz.
Ritka jó fej, szikár sportember, alázatos jó dumával borilag.
Kisírtam belőle nemrég két palack cabernet franc hordómintát, ha ittál csodát...:)2006-os. Még négy év hordóban, mi lesz abból!
Nekem az István adta vissza hitem a Bikavérben.
A Dula Bencével egy gatyában vakaróztunk a Minaret töviben. A Balla István, aki két éve M3-n repült ki autójából, unokatesó fia volt:)
Bassza meg akuty, egri vagyok.

Benikuty 2007.12.16. 17:20:01

Toma, Karácsony borai:
Tóth István Bikavér válogatás 1999
Oremus Mandolás Furmint 2003
Légli István Landord 2005
Menü még képlékeny, természetesen én adom elő:)

Bombadil Toma · http://tomakonyha.blogspot.com/ 2007.12.16. 17:28:44

a 99-es bikavérből, nekem még három palackom van:)) szerintem a legjobb bikavér. sajnos személyes nem ismerem. először a monarchia válogatásban ismertem meg a borait. azóta mély tisztelője vagyok:))

svaiti ok!!! :))) már csak befektető kell.

marisell · http://kifozde.blog.hu 2007.12.16. 17:30:10

Sziasztok Fiugg!
irulok-pirulok tőletek, nálunk a menü a lehető legegyszerűbb, rántotthal, töltött hús, hihetetlen mennyiségű majonézes krumpli, és krumplisaláta, és mindenki izsik, amit ér, én pezsgőt, és sokat, karácsony és Szilveszter napja között maratoni, és életmentő alvás.hiába nagy család ellen ez a legjobb orvosság.csak úgy mint ma is.

Bombadil Toma · http://tomakonyha.blogspot.com/ 2007.12.16. 17:36:11

szia marisell!!!:)))
jó kis menü az. az ünnep többi napján, mikor nem én főzök, nálaunk is egyszerübb a menü, és csiponm azt is, de tőlem mindíg elvárják, hogy kápráztassak, hamár gasztromán vagyok...:)))

Zebulon / Hiszékeny Úr · http://zebulon.blog.hu/ 2007.12.16. 17:44:14

Engem Nadine hívott ide kommentelni,
azt mondta, itt lehet sok jó kolbászt enni.
Egy kis csíramálét tolnék most arcomba,
de még jobban vágyom egy jó füstölt combra.

Bombadil Toma · http://tomakonyha.blogspot.com/ 2007.12.16. 17:48:04

hiszékeny úr
mindezt tudod haikuban is? :)))

Bombadil Toma · http://tomakonyha.blogspot.com/ 2007.12.16. 18:11:43

most láttam csak, hogy cyan-nál is ez a cica van, mint itt. ebből is látszik egyforma izlésünk van. én ezt a képet vagy ötezer kép közül választottam, a glitter-graphics.com -ról amit amadea blogján találtam. :)))

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2007.12.16. 18:12:33

Itt vagyok!!!
Szevasz, Hiszékeny Úr, én már azt hittem, észre sem vetted a szíves invitálást...:) Ezek szerint nem munkahelyről tolod a kommenteket. A roggyant fulit sem:DDD

Beni, nem vagy vastagon, csak dobozilag gyártósorrá alakultam, tekintve, hogy már csak egy hetem van mindenre. Ugyebár.

sarasvati / sütifej (törölt) 2007.12.16. 18:14:47

bőgtem, ittam, kávét is, fodrászoltam gyermeket.

hiszékeny úr!
gyógyítós verset kérnék!

N.Zoli 2007.12.16. 18:34:10

Csíramálé
Hozzávalók
1kg búza
0,5 kg cukor (hanyagolható, lehet kevesebbet is)
víz
liszt

Félóráig áztatott, leszűrt búzát tepsibe kell tenni. Vizes ruhával le kell takarni, majd szárazzal lefedni. Ezután 4-5 napig csíráztatjuk kábé 4 cm-es csíráig (zöld nem lehet) reggel és te 2dl vizet rá kell locsolni és a ruhát újra kell nedvesíteni. Majd úsdarálón le kell darálni, utána2,5 liter vízzel kimosni, aztán kinyomkodni, levet átszűrni. a cukrot bele kell keverni a lébe, egyébként helyből édes a búzacsíra. Kicsinyenként kell lisztet hozzáadni, addig még a felemelt kézről nehezen szakad le a tészta. Az aljához el kell különíteni agy keveset. Liszttel nyújthatóvá kell gyúrni az alját, majd 0,5 cm vastagon a tepsibe kell rakni, úgy hogy a szélét fölhajtjuk. A többi masszát két ujjnyi vastagon pakoljuk, barnás színűre sütjük, kábé 3/4 óra alatt készül el. Hidegen fogyasszuk!

Orosházi népi édesség. Orosháza helyén volt már település a tatátjárás idején, azt lerombolta a tatár.1744-ben az Evangélikus vallásuk miatt elüldözött zombaiak(Dunántúl), alapították a várost. Valószínű ők hozhatták magukkal a receptet, mert a környékünkön csak Szentesen ismerik, de ismert még a Dunántúlon.
Kétféle ember van, az egyik imádja, a másik meg ki nem állja. Nekem nagyanyám minden évben csinál egy nagy tepsivel. Korábban nem szerettem, most évente egyszer megeszem jóízűen. Kapható télen minden zöldségesnél és a legtöbb kisboltban. A biokajások körében is népszerű ez a kis népies kaja. Valószínűleg nagyon egészséges is.

N.Zoli 2007.12.16. 18:38:53

Ja és más helyi jellegű tipikusan orosházi étel nincs is, nekünk ez az orosházicum.

N.Zoli 2007.12.16. 18:40:50

Még annyi, hogy valaki a szélét kedveli, valaki a közepét, ha kértek ilyet boltban, mindig többet pakolnak ki, hogy tudjál válogatni. A képen szereplő csíramálét a poszt kedvéért vásároltam, és jóízűen elfogyasztottam. A legtöbb helyen 200FT:)

Bombadil Toma · http://tomakonyha.blogspot.com/ 2007.12.16. 18:50:11

zoli
hát, nem tudom, hogy szeretném-e:))
a mi családunk, felerészt erdélyi székelyek, igy a vízválasztó kaja, a juhtúrós puliszka volt. van aki gyűlölte, volt aki szerette. a probléma sajnos nagyanyám halálával megoldódott, mert rajta kívűl már senki sem tudja elkészíteni. mindíg egy nagy tepsivel csinált, és a család egyik része rávette magát, én is, a másik rész látványosan félrevonult, hogy még a szagát se érezze:)))
bemásolod ezt a szöveget a posztba? bekéne, hogy teljes legyen, ha már én így elfuseráltam neked a posztodat :)))

Bombadil Toma · http://tomakonyha.blogspot.com/ 2007.12.16. 19:34:02

akkor most végre kész a poszt. király!! :)))

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2007.12.16. 19:36:58

Óóóóóóóóóóó, jeeeeeee!!!:)))

tistedur 2007.12.16. 19:43:15

ti teljesen hülék vagytok :)
egyébként jó lett a poszt Zoli..:)

N.Zoli 2007.12.16. 19:52:18

Békésen meg vannak pálinkalovagok. De arra nem lehet azt mondani, hogy helyi különlegeség. Itt a múzeumigazgató, aki muzeológus-történész csinálja a legjobb pálinkákat. Diós aszaltgyümölcsös ágyast ittam a múltkor tőle. Még a finom kisasszonyok is ihatják.Szokott a múzeum üstházas sparherdes sütés-főzéseket csinálni sütöttek már túróslepényt, meg főztek babgulyást szabadtéren. Szarvason a tótok főleg szilvából készítenek pálinkát, meg rézüstben lekvárt. Nekeik már sokkal több különlegességük van. Töklevest fgőznek, meg szlovák ételeket(brindzova haluska pédául), ami nem tejtermék azt mindent csípősen esznek már a nők és a gyerekek is...

tistedur 2007.12.16. 19:55:38

a töklevest kihagnám,de a brindzová haluská jöhetne..meg a pálinka is:beteg vagyok..:(

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2007.12.16. 19:59:39

Svati, :DDD, dehogy, a poszt kiegészülésének örültem:)

Különben is, most nem is dobozokat csinálok, csak ez amolyan gyűjtőnév... Dekupázsolok, titkosat.

Tist, már megint, vagy még mindig?:((

tistedur 2007.12.16. 20:04:23

svati!
hó,hó,hó :)teljesen szép a környék,olyan mint ha tényleg tél lenne :)(mókás volt az időjárásjelentés ,ahol hózáporokat mondtak a környéküknkre,miközben órákon kerezstül havazott)mondjuk pénteken egy órás késéssel indult a vonatom a keletiből-de nem tudtak mit kezdeni másfél centi hóval..

Nadine!
még mindig meg vagyok fázva:de a manduláim már nem duzzadtak..szóval javulgatok,cak lassan..

N.Zoli 2007.12.16. 20:09:40

Más is rakhatna föl a lkóhelye specialitásaiból posztot, érdekelne. a húgom kiskunfélegyházán lakik, ott egészen máshogy csinálnak minden ételt, mint felénk.

sarasvati / sütifej (törölt) 2007.12.16. 20:10:02

szép lehet Tiste.
itt szél fúj, vacak, pocsék, kedvem szintén, szomorkodás, majd elmúlik.
most átadom a terepet a vonatoknak.
később benézek.

tistedur 2007.12.16. 20:13:49

svati szia..és jobbulást kedvileg.

Zoli!
majd egyszer jól megírom a répafőzelék receptjét..:)
(meg dödöllét és krumpliprószát:azt úgyismindenhol másképp csinálják :))
viszont most én is el..legyen mindenki jó és szép :)

Amadea · http://ropcsillag.freeblog.hu 2007.12.16. 20:21:17

Khm, nem azért, de az előző postnál kérdeztem valamit.
Egyébként sziasztok!

N.Zoli 2007.12.16. 20:22:16

A csabai Kolbászfeszkótól nem vagyok annyira elájulva. A Sportcsarnokban rendezik meg, ott van egy csomó részeg és félrészeg ember, pálinka és kolbásszag van. Csapatok versenyeznek, igyekszik mindenki nagyon vicces lenni, ezért jelmezekbe öltöznek, meg gyúrunk vazze pólót hordanak, munkavédelmi sisakra erősítenek kétoldalra két dobozossört onnan szívják csövön, menőznek és bambarészegen vigyorognak a fényképezőkbe. csak a húst kapják fehér ládába, tehát azt sem kell hozni, disznót sem kell vágni, de a pálesz kötelező, pontozzák a tálalást is. nekem egy kicsit vicces a nagy felhajtás miatt, valami miatt nagyon büszkék rá a csabaiak, mondjuk már másra nagyon nem lehetnek, az Előre is már csak műásodosztályú.

N.Zoli 2007.12.16. 20:26:50

Megint eszembe jutott még valami. Medgyesegyháza és Csanádapáca. Itt termesztik a legfinomabb dinnyéket az országban, minden család dinnyézik és ha vicces a csabai kolbászfeszkó, akkor a medgyesi dinnyefeszkó még viccesebb. Asszem köröstarcsán meg töpörtő fesztivált is rendeztek. Csabán van még poénból minden évben csalánleves fesztivál, Orosházán meg zsinórban három alkalommal rendeztek országos szalonnasüütő versenyt, valamint terelőkutya bajnokságot:D

cyan 2007.12.16. 20:28:02

jó estét.
sikertelen voltam ma :(
fritőz beszart, nem tudtam almát sütni. pedig jöttek volna kedves emberek venni. majd jövőre mást találok ki. pálinkát kéne árulni :DDDD

Benikuty 2007.12.16. 20:49:59

A csabai kóbifeszt akkó is jú buli. Zoli, köszi recipet.
Ágyikó meleg, Beni mingyá haza. Sétiból. Aztán melegíti lábam. Kishüjje:)

Bombadil Toma · http://tomakonyha.blogspot.com/ 2007.12.16. 20:54:31

cyan
nem van keded olyan asztali rezsó? aztán lábos, meg oil. oszt mehet a bundás alma:))

amadea
stein doki, aszem csak azért került szóba, mert beni nem tudta kiről van szó. ő nem járt anno a kocsmába.

Amadea · http://ropcsillag.freeblog.hu 2007.12.16. 20:58:42

A "nyeretlen kétéves"-szituációt nem értem. Semmi feltűnőt nem fedeztem fel sehol.
Azért kösz.

Bombadil Toma · http://tomakonyha.blogspot.com/ 2007.12.16. 21:05:12

amadea
azért írta beni, hogy nyeretlen kétévesnek érzi magát, mert nem tudja miről van szó. nem ismerte a szituációt, és steint.
még szoknod kell benikuty komment-stílusát:)))

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2007.12.16. 21:29:16

Jó éjszakát, kidőltem. Székről az ágyba.

Amadea · http://ropcsillag.freeblog.hu 2007.12.16. 21:31:23

Ja, azt hittem, a Főnök a nyeretlen kétéves. De milyen ügy? És miért szarja le?
Most én vagyok a nyeretlen kétéves, bocs.:)))

cyan 2007.12.16. 21:33:43

Toma, fritőz asszem nem bírta a hőingadozást. áramot kapott, égett a lámpa, de nem hevítette az olajat. magyarán megadta magát. itt a palack + zsámoly + olajoslábos segített volna.

sarasvati / sütifej (törölt) 2007.12.16. 21:34:53

szia Am!
kutyásember meglátogatta pincéjét.
hétvégén többször.
a stíl kicsit furcsa lehet.
nincs gond.

Bombadil Toma · http://tomakonyha.blogspot.com/ 2007.12.16. 21:55:33

cyan
lehet, hogy túl hideg volt a fritőznek, és megszakadt szegény.

jövőre forralt bort, meg teát kell árulni az tuti áru:)) azt még bográcsban is lehet főzni:)

cyan 2007.12.16. 22:23:55

azt a szentek árulják, nem lehetek konkurencia. gesztenye is foglalt. de hp-t nem árult senki. esetleg ki kéne kisérletezzem a faszénen sült tököt.

N.Zoli 2007.12.16. 22:40:03

és a csíramálét:D

cyan 2007.12.16. 22:56:33

hát, itten az úri faluban, nem tudom hogy menne a málé. van egy gyanúm, sehogy :) de van 1 évem agyalni rajta, majd kisütök vmit addig :DD

Bombadil Toma · http://tomakonyha.blogspot.com/ 2007.12.17. 00:41:15

betettem egy napi verset reggelre. de ha valaki posztolni akarna, nyugodtan törölje, majd később újra beteszem. jó éjt:))

spájdernecc 2007.12.17. 05:15:09

Jó reggelt!
Jó kávét!
Kellemes testmozgást!
Le a borsznobokkal!

muskotály küvé 2007.12.17. 10:23:07

Sziasztok!

Csíramálét élőben még nem láttam, de az Albertirsa, ill. Érsekújvár környéki felmenők is meséltek róla, mint a háborús és/vagy szegényes időszakok édességéről... Bár nem von le semmit a hagyományőrző orosháziak érdemeiből, de valószínűleg nem ott került feltalálásra.
Hétvégén nem nagyon netezek, ezért le vagyok maradva, de a karácsonyi menümet nem bírom megállni, hogy ne írjam le: halászlé, rántott harcsa, krumplisaláta, mákos guba. Aztán töltött káposzta. Meglepő módon, nálunk sorbanállás nélkül, az utolsó napokban is lehet kapni élő halat, ezárt a ponty 23-án ugrik a kádba, másnap a bográcsba az udvaron. Az a biztos, ha a harcsaszeleteket is én sütöm ki, nagyon forró olajban, gyorsan, épphogycsak, így omlós marad, nem lesz szálkásan száraz a húsa. A krumplisaláta a saját termésből e célra félretett, apró szeműből készül - itt meg az a biztos, ha anyósom csinálja. A mákos guba a kenyérsütővel dagasztott, sütőben sütött anyagból készül. A töltött káposzta öntöttvas lábosban, a kinti langyos kemencében szokott egy éjszaka elkészülni.
Libamáj nálunk hideg ételnek, reggelire szokott lenni, nem forró libazsírban fél óráig némi rólagombával és 1 szem szegfűszeggel párolódik.
Szóval, a karácsony az, amikor alaposan kiélem az egész éves "főzéshiány"-t...
Bor: a rántott halhoz valamilyen tokaji vagy somlói hárslevelű a családi közös halmaz (kedvencem a Tornai-féle somlói, a Metróban lehet normális áron kapni), ill. tokaji aszú. Vörösnek Tóth István (éljesn sokáig) Bikavér.

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2007.12.17. 10:31:14

Jaj, Küvé, imádom a rántott harcsát!! (is:)) A karácsonyi bográcsos halászléért meg marhára irigyellek...
Vicces, most jutott eszembe, ahogy írtad a felmenőket: nekem az apai ág érsekújvári, az anyai meg orosházi. Tehát biztosan szeretném a csíramálét:))

maybach 2007.12.17. 10:36:38

A halászlé és a mákos guba nálunk is mindig van.
Annyi eltéréssel, hogy a halat hosszú évek óta nem én követem el, hanem helyi Halászcsárda remeke.
Vegyes, harcsa, ponty.

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2007.12.17. 11:03:52

Maybach, egy rövidke e-mail megy mindjárt neked.

muskotály küvé 2007.12.17. 11:10:31

A halászlé szerintem a világ legegyszerűbb étele: jó sok olcsó hal + fejek, farkok hagymával fazékba/bográcsba váltakozva elhelyezni, hideg vízzel felönteni, közepes-erős tűzön szűk óráig főzni (mikor felforrt, evőkanál paprika bele). Leszűrni, a lébe a tejet/ikrát, ha igény van rá, halszeletet főzni (max 10 perc). Vannak viták a passzírozásról, én már csak lustaságból sem szoktam passzírozni, ha sok alkatrészből van az alaplé, elég jó ízű lesz így is. Mire megfordulsz a halászcsárdában, szinte ez is elkészülne ... Szoktam csinálni egy kis gyufatésztát bele: 10dkg liszt + 1 tojást összegyömöszölődik, 1-2 mm vastagra kinyúlik, hossszúkás szeletekre, majd keresztbe vékonyra felvágódik. Ez megéri a plusz 20 percet, sokat dob rajta. Ezenkívül mindig elgondolkodom, a főtt haldasrokból érdemes lenne valami gombócot kikísérletezni, de ez eddig elmaradt.

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2007.12.17. 11:16:08

Én egy lusta (hozzá nem értő) nőszemély vagyok, simán sűrítményben főzöm meg a halucikat, viszont olyat is csináltam régen (most nyilván felsikoltanak majd a profik), hogy főztem a lébe némi krumplit és répaféléket is, na, ezeket törtem át, hogy jó sűrű legyen a leve. Jöhet a sikoly:)

spájdernecc 2007.12.17. 11:34:29

Nevezzük kreativitásnak, az ortodoxok pedig tehetnek egy szívességet... :))

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2007.12.17. 11:52:36

Kösz a lovagias hozzáállást, Spájdi, megjegyzem, finom volt! (Mi, krumpli-fanok, tartsunk össze, igaz?;))

muskotály küvé 2007.12.17. 13:49:01

Nadine, egyetértek veled, nincsenek "igazi" ételek, csak jók meg rosszak (illetve ezek árnyalatai). Nem szabad megállni a fejlődésben...

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2007.12.17. 15:06:36

Van még hová:)) Akkor most már bevallhatom a hagymát is...;)

spájdernecc 2007.12.17. 15:18:35

igazi női tempó:)
cseppenként a mérget :))

maybach 2007.12.17. 15:22:43

Hagymán mit kell bevallani?
Az kell a hallébe. Vagy pont, hogy nem tesztek?
Küvé!
Igazad van, hogy nem bonyolult, meg sokáig se tart. De. A helyi erők nagyon jót követnek el. Komolyan. És mikor elmegyek érte titokban felhörpintek egy unikumot is.

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2007.12.17. 15:28:24

Hát, Küvé iménti leírásából hiányzott. Nekem meg alig van olyan étel a repertoáromon, amiből kihagyom. Na jó, a túrós palacsintába viszonylag ritkán teszek.

muskotály küvé 2007.12.17. 15:54:22

Nadine, második sor első szó... Bár nem túl plasztikus, de az váltakozik a hallal.
maybach, természetesen nem akartalak befolyásolni, de így már teljesen érthető a dolog... (Van nem messze egy vendéglő. Ki kéne próbálni a halászlevüket...)

muskotály küvé 2007.12.17. 15:56:28

Különben a halászlé az, amibe viszonylag sok hagymát teszek; nem bírja a gyomrom, de a ponty nagyon szereti. Viszont emiatt, akárki akármilyen kadarkát mond, nekem a legjobb ital hozzá egy pohár félbarna sör. (Mondjuk karácsonykor ez nem játszik.)

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2007.12.17. 16:24:43

Küvé, kösz, hogy szóltál, simán átsiklott felette a szemem - nyilvánvaló, hiszen korrektor vagyok:DDD

spájdernecc 2007.12.17. 16:27:56

ha haygmának írja, simán észreveszed :))

spájdernecc 2007.12.17. 16:36:00

tudni kell a dolgok működését :)

Benikuty 2007.12.17. 17:46:45

Sziasztok, látom jól elvagytok:)
Bár mostmá én is, össze kell kapnom magam.
Én kérdeztem, Karácsonyi menü?? Írkáltatok, de vissza senki nem kérdezett, akkor meg minek? Nyomúlni:)
24.-én délben tejfölös bableves. Szigetről lóbabból.
Aztán semmi, csak szolid pince látogatás, mer ugye mit szól drága Mama? Tudjátok, akinek szobrot.
Este halászlé, évek óta "Varga Anti bajai halászléje" útmutatás alapján. Hozzá gyufatészta frissen gyúrva, drága Mama.
A gubával évekig kínlódtam, aztán kézzel dagasztom már. Cukros tejjel öntöm, mézes mákkal nyakon.
Aztán pince. Éjféli misére Péter-Pál templom. Aztán pince. Ott kolbász is. Reggel röfögés:)
25.-é délben orjaleves ( orja vérengzésből), kacsasült (kacsa from Mama, kézzel tömve), párolt lilakáposzt hagymás krumpli, Kiscicnek tócsni.
Délután püspökkenyér, amit délelőtt sütök, miután voltam pincében, hozzá vanilia sodó.
26.-án Adrienne nevű messze lakó blogtársnak köszönhetően pisztráng pekándió bundában.
Meg maradékok:)
Az idei menüből kiirtottam a bejglit. Én nem tudok sütni, amit meg kapni...Még a Daubnerét sem esszük meg. Kidobott pénz:(

muskotály küvé 2007.12.17. 18:06:16

Szia Benikuty!

Bejgli helyett esetleg süthetsz kalácsot. Anyósom azt szok, a bejgli az valami újabb keletű városi huncutság lehet. Nagy hátránya, hogy mivel tudja, hogy zsíros, ezért lelkiismeret-furdalással tömi az ember magába azt a fél rúdnyit - aztán úgy elnehezül, hogy fél üveg bor lecsúszik rá. Arra meg kéne enni valamit, valami édeset...
Kalácstészta: kenyérsütőbe 3 dl tej, 3-5 dkg vaj, csipet só, 2 dkg élesztő, fél kiló jóféle liszt. Kidagasztja, te meg kinyújtod, megszórod cukrosmákkal/cukrosdióval/cukrospisztáciával/..., meglocsolod finoman tejjel, feltekered, megsütöd.

Benikuty 2007.12.17. 18:15:21

Szia Küvé,
Köszönöm a tippet. Gép nincs, kezem igen. Megcsinálom:) Mert ezek a bóti izék, tényleg minek?
Barik gyarapodnak.

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2007.12.17. 18:25:23

Beni, eszembe sem jutott visszakérdezni, mert őszintén szólva, posztban reménykedtem. Szépen sorjában jöhetnének a karácsonyi gasztroposztok - nemde? de! -, Te, Toma, Küvé, Jé, Spájdi, most csak Ti jutottatok eszembe, de természetesen bárki megírhatja, mivel tömi magát és a családot fulladásig...
Egy gépi kalácsreceptet még én is szerettem volna feltuszkolni a kevésbé ráérőseknek, de nem sürgős.

Benikuty 2007.12.17. 18:44:54

Nadinecic, poszt nincs kizárva:)
Nem a kajáról.

Bombadil Toma · http://tomakonyha.blogspot.com/ 2007.12.17. 19:07:21

én a két ünnep közé tervezem a karis posztot, majd főzés közben fotózok :))

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2007.12.17. 19:16:22

Innen most már tessék átfáradni a másik poszthoz. Ejnye!:)
süti beállítások módosítása