Friss topikok

Tomakonyha blog

Kukkolda

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Kifőzde

Közösségi blog napi posztokkal minden témában. Gasztronómia, könyvajánló, utazás, napi aktualitás

Címkék

ajánló (1) alapanyagok (2) alapítvány (2) alma (4) amadea (6) avokádó (1) bab (9) barangoló (24) bárány (7) barbecue (5) barkács (1) befőzés (6) benikuty (16) blogbuli (1) bográcsos kaják (3) bölcsesség (11) bor (1) borjú (5) chili (2) csajszi (1) csirke (44) csülök (1) cukkini (3) curry (1) cyan (12) dél afrika (3) desszert (23) édeskömény (1) égigérő fű (16) egytálétel (15) egzotikus étkek (10) előétel (7) ételfotók (1) étteremkritika (2) fiam (20) film (2) főétel (30) freddy (6) gaszto (2) gasztro (282) gerle (1) gomba (25) grafit macsek (1) grill (3) grillezés (2) guargumi (1) gyöngyfűzés (1) haiku (33) hal (9) holland (3) hsz (11) humor (5) húsvét (1) indiai (1) indiai izek (1) irodalom (24) janikovszky éva (16) játék (2) (71) kacsa (14) kakas (2) káposzta (1) karácsony (4) karácsonyi menü (2) karaj (1) kenyér (3) kenyérsütő gép (4) képek (3) kert (7) kerti sütés (5) kínai kaják (11) kivizsgálás (1) könyv (29) köretek (23) korma (1) krémleves (1) krumpli (21) kultúra (4) kutya (6) lazac (1) lecsó (2) lekvár (2) lepény (1) lépésről lépésre (3) leves (15) liba (6) ludaskása (1) m.küvé (10) máj (5) mánia (10) marhahús (29) márton nap (1) maybach (8) medvehagyma (1) mese (1) micimackó (5) mormogi (3) n.zoli (10) nadine (24) napló (1) néni (1) népszokások (5) nokedli (1) nyúlhús (3) nyuszómuszó (1) n zoli (1) olasz ízek (44) oldalas (1) ötperces (3) paella (1) pálcika (21) paradicsom (1) paradicsomszósz (2) pástétom (1) perec (1) petits pois (1) pizza (5) pörkölt (2) pulyka (3) ragu (11) recept (269) recpet (1) reggeli (5) rizottó (6) rizs (2) sajt (1) saláta (17) sertés (37) sorozat (3) sous vide (1) spagetti (6) spájdernecc (6) spárga (2) steak (2) stroganoff (1) szendvics (8) szendvicskrém (3) szolgálati (2) szösz (71) szósz (18) szűzpecsenye (1) tavasz (1) tegyük össze! (8) tészta (36) tikka masala (1) tiramisu (4) tokány (2) töltöttcsirke (1) toma (280) történelem (7) túró (2) tüzes (1) tyúk (1) ünnep (7) ünnepi menü (4) vega (51) vendégváró (7) vers (27) videó (1) vinitor (1) vörösbors kakas (1) zöldfűszerek (1) zöldség (23) zuzu (1) Címkefelhő

Születésnapi menü 3/1.

2008.04.21. 06:00 Bombadil Toma

(Több mint egy hete megírtam ezt a hármas posztot, és valahogy eltűnt a gépemben egy mappa mélyén, de most előkerült…)
 
Bizony, bizony! Bolygónkon utazgatva, ismét megkerültem a napot, és mivel ezt szokás valamilyen módon megünnepelni, hát én is így tettem, szerveztem egy vacsorát. Szintén gasztromán barátommal egy klasszikus menüt állítottunk össze, ami levesből, előételből és főételből állt. Desszertet most nem készítettem, mert nem volt rá igény, inkább a borokra és az ételekre helyeztük a hangsúlyt.
Levesnek egy krémlevest szavaztunk meg, s hogy mi is legyen az, a bevásárlásnál döntöttük el, a zöldségeseket járva.
A gomba nyert. Íme a recept!
Gombakrémleves
 
Hozzávalók:
 
·        250 g csiperkegomba
·        1 nagyobb csomag újhagyma
·        2 közepes burgonya
·        5 dkg vaj
·        2-3 gerezd fokhagyma
·        8 dl hús- vagy zöldségalaplé
·        2-3 tk. erdeigomba-por
·        1,5 dl tejszín
·        1 tojássárgája
·        2-3 ág friss kakukkfű és petrezselyem, 3-4 zsályalevél
·        só, durvára tört bors
 
 
Előkészületek:
 
Először is elkészítem az alaplevet. A gombákat egy papírtörlővel letisztogatom, azután szeletekre vágom. Az újhagyma fehér részét felkarikázom. A krumplit megpucolom és felkockázom. A fokhagymát hajszálvékonyan felszeletelem. A kakukkfűből, a petrezselyemből és a zsályából egy madzag segítségével kis csokrot kötök (bouquet garni). A tejszínt és a tojássárgáját összekeverem.
 
Elkészítés:
 
Fogok egy nyeles lábast, amiben a hagymát és a fokhagymát vajon megdinsztelem. Hozzáadom a gombát, sózom, borsozom, és pirítani kezdem. A gomba levet enged, ezt elforralom, majd hozzáadom a fűszercsokrot, az erdeigomba-port, a burgonyát, és felöntöm az alaplével. Amikor újra felforrt, kislángon továbbfőzöm addig, míg a krumpli meg nem puhul (kb. 15 perc).
Ezután félrehúzom az edényt, kiveszem a fűszercsokrot, és egy botturmixszal simára keverem a levest. Egy szűrőn átpasszírozom az egészet, és újra felmelegítem, de nem forralom. Ezután leveszem a tűzhelyről, és a meleg levesből egy merőkanálnyit a tojásos tejszínhez keverve (hőkiegyenlítés), a tejszínt a gombalevesbe öntöm folyamatos keverés mellett, vigyázva, hogy a tojás ne csapódjon ki. Melegen tartva a tálalásig, félreteszem.
 
Tippek, tálalás:
 
Ezt a levest csak frissen készítve fogyasszuk. Melegíteni nem lehet a tojás miatt.
Lehetőleg fehér csiperkegombát használjunk. Én elkövettem azt az apró hibát, hogy barna csiperkével készítettem, ami ízben nem jelent különbséget, de a színe kicsit „érdekes” lett.
A leturmixolt, átpasszírozott, tejszínnel-tojással dúsított étel egy rendkívül selymes textúrájú és intenzív gombaaromájú krémleves, amit önmagában, mindenféle betét-feltét nélkül tálaltam, hogy pusztán a leves ízeire koncentrálhassunk.
Egy pohár chardonnay az, ami még hozzátehet ízben-harmóniában ehhez a remek kis gombakrémleveshez.

55 komment

Címkék: leves gasztro vega recept gomba toma

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

spájdernecc 2008.04.21. 07:15:47

Nem rossz, nem rossz :))
Ha megengedtek egy apró szakmai kiegészítést:
fehér csiperke = fiatal csiperke
a csiperke spórái a korral sötétednek.
a vásárláskor kiderül, hogy a csiperke mióta aszalódik a folpack alatt...ha egészen sötétbarna, hagyjuk a fenébe

tistedur 2008.04.21. 07:33:30

jó reggelt,jó kávézást :)

maybach 2008.04.21. 07:37:55

Jó reggelt kívánok!

Toma!
Jó ez a leves és hasonlót már régen ettem.

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2008.04.21. 08:47:06

Jó reggelt! Spájdi, akkor az milyen gomba, ami pont úgy néz ki, mint a csiperke, de frissen is szép barna? Mintha francia csiperke néven árulták volna a Lehelen...

Ma hosszú hónapok óta először nem én fogom bénán levágni a hajam. Így legalább nem az én fürdőszobám lesz tele hajjal és festékpöttyel.

Biztosan isteni ez a leves, egyedül a turmixolásával nem tudok kibékülni. Egyrészt, mert amíg van fogam, addig határozottan szeretném használni, másrészt, ha nem kell rágni, hanem csak nyelni-nyelni, négyszer annyit eszem belőle.

Galambka fázósan kucorog a fenyőfán.

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2008.04.21. 09:13:03

Jóreggelt :-) Galambkának sálat, sapkát :-))

A plingben a természetes íz a lényeg. Kohásznak, bányásznak nem ajánlott, legfeljebb egy számítógépesnek vagy irodakukacnak fedezi a napi kalóriaszükségletét. Egy biztos, nem terheli meg a gyomrot.

Hobbyszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2008.04.21. 09:17:54

Ezt a gombakrémlevest én is megcsinálom! Saját szedésű őszi rókagombával csiperke helyett. A turmixolás tőlem OK, ha azonnal meg is eszem: előhozza az ízeket.

spájdernecc 2008.04.21. 09:21:41

Nadine, képet.
francia csiperke a magyar terminológiában nem létezik. a telepatikus képtovábbítás vételére alkalmatlan vagyok :(

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2008.04.21. 09:24:05

Spájdi, ...esetleg francia sampinyon? Igen, azt hiszem, ez volt. Képem nincs, csak nem gondolod, hogy fényképezőgépet cipelve utazom a Vad-Budapestre?:)

spájdernecc 2008.04.21. 09:30:59

a sampinyon azt jelenti gomba, franciául...
gyanítom, hogy frissen leszedett, de kissé túltartott, termesztett csiperkéről lehet szó

cyan 2008.04.21. 09:43:48

reggelit!
spájdiből előbújt a gombavadász :)) én nem vitatkoznék, piaci árusok találékonyak :D

Benikuty 2008.04.21. 09:51:42

Sziasztok, jópofa dolog ez a bringás felvonulás!
Nadine, a galambokról kérnénk fényképet!

tistedur 2008.04.21. 10:36:03

spájdi!
szerintem a szimpla barna csiperke az :)
ilyet én is fogok főzni,csak turmixolás nélkül..:)
a krémlevesekkel nem bírok kibékülni..:)

maybach 2008.04.21. 10:53:07

Semmi köze a levesekez,de érdekes lesz:
Stephen Hawking ma esti előadása élőben látható az interneten.

muskotály küvé 2008.04.21. 11:22:40

Sziasztok!
Spájdi, a csiperke kalapja is lehet barna, nem csak a lemezei... Legalábbis a boltban lehet kapni olyat. Én a piaci kimért(tehát nem fóliába fojtott), nagyméretű fejekte szeretem, szerintem az a legízletesebb, ráadásul nem is szoktak olyan koszosak lenni, mint a kékdobozos.
Tegnap nagy reményekkel kimentünk a bozótosba tövisaljgombáért, de csak egy szem kucsmagombát találtunk...

spájdernecc 2008.04.21. 11:42:01

Világos Küvé :)
a kétspórás csiperke kalapja egészen barnás
de toma kajájáz a spóra színezte meg, ami mindegyik csiperkénél a kort jelzi.

Bombadil Toma · http://tomakonyha.blogspot.com/ 2008.04.21. 12:32:39

jó reggelt!

spájdi
az teljesen friss barnacsiperke volt:)
www.biokultura.org/kiadvanyok/biokultura_folyoiratok/2004/images/2004-2_barna-csiperke.jpg
egyébként meg se vettem volna. még a kalapjuk i zárt volt, az árus szerint aznap hajnalban szedték le.

Benikuty 2008.04.21. 12:37:38

Fiúk, nekem nem a gombával, hanem a krumlival van bajom. Én ikább egy kis keményítővel sűríteném.
Mai vacsi: Hobbiszacs plingje:) Még azt kell kitalálni, aztán sonkát, vagy csabai vastagkolbász toljak, csak úgy éhhalál ellen.

fiam · http://csajszinene.blogspot.com/ 2008.04.21. 12:49:38

Szervusztok!

Gombából levest én nagyon ritkán ettem jót. Így az elkészítésére sem vetemedtem soha. Nem beszélve arról, hogy a család többi tagja nem is szereti.
Viszont gombapörit imádjuk /kivéve neoexet, aki fehérjeérzékeny/, rántottgombát szeretjük.
Múltkorában alkotókedvemben voltam, ezért készítettem töltöttgombát.
Elősütöttem az óriás gombafejeket, szépen elrendeztem egy jénai tálon, majd csináltam szalonnás-kolbászos-hagymás tojásrántottát, azt belekanalaztam a fejekbe, rá egy-egy teáskanál tejfölt, reszelt sajtot és remegve betoltam a sütőbe. Finom lett. :)
Nagyon sajnálom, hogy felénk csak a hagyományos és laskagombát kapni. Szívesen megkóstolnék másmilyeneket is.

cyan 2008.04.21. 12:49:57

spájdi, küldtem mélt

spájdernecc 2008.04.21. 12:52:35

mondom, hogy termesztett vacak :))
Cyan, nézem...

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2008.04.21. 14:05:35

Igen, én is ilyet vettem, Toma... És ahogy az árus is mondta, picit erősebb az íze, mint a fehéré. Szóval, nem "másnaposnak" tűnt, teljesen zárt fejek voltak, hanem mindig kétfélét (meg még egy csomó drágább fajtát) árulnak. Na mindegy, én nem vitatkozom, finom volt és kész.

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2008.04.21. 15:29:08

Időjárás-jelentés: itt már kezd narancsszínű lenni a szél.

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2008.04.21. 17:02:01

Fél éjszaka nem aludtam, most felborulok. Minden kiesik a kezemből, és nem vagyok nagyon értelmes sem.

Bombadil Toma · http://tomakonyha.blogspot.com/ 2008.04.21. 18:01:49

nagyon hétfő!!

elkezdett ezerrel fújni a szél...

beni
én jobban szeretem zöldséggel/krumplival sűríteni a krémlevest, mint keményitővel. ízben is ad hozzá, meg egy kis testet is...

spájdi
azért a valóságban jobb színe volt a levesnek, csak nem volt kedvem szinhelyesre photoshoppolni, elég volt a felirattal szarakodni:)))

fiam
ezt a levest megetted volna!;) annyira jól sikerült, olyan intenzív volt az íze, hogy közfelkiáltásra nem is csináltam semmi betétet hozzá. csak úgy önmagában kanalaztuk és hümmögtünk:)))

fiam · http://csajszinene.blogspot.com/ 2008.04.21. 18:23:08

Toma!
Elhiszem!
Ahogy írtad ezt a hümmögést... Hát igen. Ezt nagyon szeretem hallgatni. Lehet, hogy a magyar etikett nem díjazza, de mi is nagyon tudunk nyögni-hümmögni-cöcögni! :)

Húha! Itt valami óriási vihar közelít és a gyerek még nincs itthon. Ilyen időben azért jobb szeretem, ha együtt vagyunk.
Ma különben is hullámvasúton ültem: félóránként 105-ről 150-re változott és vissza a vérnyomásom.
Vasalással próbáltam enyhíteni a tüneteken. Gondolhatjátok, mennyire el lehettem keseredve! :)))

Na, megyek, hümmögök egy kis szalámit!

Bombadil Toma · http://tomakonyha.blogspot.com/ 2008.04.21. 18:35:02

itten kérem dörög! szegény drazsi, itt reszket az ölemben:(( tök sötétre beborult...

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2008.04.21. 19:11:39

Toma, ölelgesd nagyon!
Nálunk is igen feszültek a kutyák, ez némi szívdobogással spékelte a kora esti alvásomat, ez mégis nagyon kellett. A vihar kevésbé. Még nem esik, de nem túl barátságos szürke az ég.
A zselés szaloncukor viszont igen barátságos, amit utolsó csokiforrásként most fedeztem fel.

Benikuty 2008.04.21. 19:12:17

Toma, krumplit kipróbálom, mint sűrítőt, csak hát szénhidrát:(
Fiam, a monyásod attól ugrikál, hogy méred, meg a barom frontok jönnek-mennek. Bár a beállításkor mérni kell, mese nincs. Csak abba ne menj bele, hogy a 24 órás merénylet-dobozt Rád akasszák, ami éjszaka is fél óránként pumpál. Alvás meg semmi.

Benikuty 2008.04.21. 19:17:49

Nadine, ha lesz kicsinyke időd, ugye lefotózod a galambokat?
Galamb nekem gyermekkori szívügy, nem merem megírni, miért. Ha most valaki azt mondja, "mesélj", annak átharapom a torkát! Vagynem.

Bombadil Toma · http://tomakonyha.blogspot.com/ 2008.04.21. 19:21:02

nadine:)) én meg egy pálcikás jégkrémre akadtam a fagyasztóban, spenót után kutatava. nem is gondolok bele, mióta volt ott. mindnesetre finom volt.
drazsit muszájvolt lepasszolni mert nem tudok tőle mozogni, így az ágymra tettem, és teljesen bebugyoláltam a paplannal. most onnan pislog kifele:)))

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2008.04.21. 19:21:16

Beni, már megígértem vhol, hogy igen. Pár fotót már elkattingattam, de egy részük ablaküvegen át született, elég homályosak, a többin túl sokat nem lehet látni, de ha picit jobban összebarátkozunk, írok belőle posztot. És akkor Te is jól elmeséled, miért szívügy...:)

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2008.04.21. 19:23:07

Toma, ezt azonnal tessék lefotózni!!! Mármint nem a fagyott spenótot, hanem a bebugyolált Drazsit.
Ihletet adtál, nekem is rémlik valami kerek doboz a mélyhűtőben, amit időtlen idők óta nem nyitottam ki...

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2008.04.21. 19:37:02

Megőrülök tőle, hogy mostanság mindig minimum este tízig kéne várnom, ha szeretnék valami értelmeset megnézni a tévében, de már most (még mindig) olyan álmos vagyok, hogy alig élek...

tistedur 2008.04.21. 19:41:11

Nadine!
akkor aludj :) nekem sikerült szárazon hazaérnem és hála az égnek a két szőrős jószág nem fél a vihartól..:)

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2008.04.21. 19:48:09

Tist, jó, hogy nem pisiltél be kutyasétáltatás közben. Az élet apró örömei.

Nem merek korán lefeküdni, mert tegnap is megadtam magam a fáradtságnak, és este tízkor lefeküdtem..., hogy aztán éjjel egykor felriadjak egy vacak álom miatt, és hajnalig nem tudjak elaludni újra. Amikor viszont jelentkezett Mályva néni, és nem hagyott nyugtot. Olyan vagyok, mint a mosott sz@r.

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2008.04.21. 19:49:29

De jófej vagy, Toma!!! Édes Drazsi nagyon, én biztosan halálra "védelmezném"...:)))

tistedur 2008.04.21. 19:54:05

drazsi höhö :)
exeméknél pont az ilyen esetekre volt otthon nyugtató..szegény Buksi ilyenkor mindig kapott egyet..és általában ugyabújt valaki mellé..

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2008.04.21. 20:10:28

Na, akkor a kockásfülű-csíkoshajú megnéz egy olyan filmet, amitől garantáltan összetojja magát, mert utálja a kígyókat. De Samuel L. Jacksont szereti, hátha.

tistedur 2008.04.21. 20:15:16

Nadine!
majd meséld el milyen volt :P

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2008.04.21. 20:17:32

OK, ha nem kapok közben infarktust, beszámolok róla. Jó éjt!

Amadea · http://ropcsillag.freeblog.hu 2008.04.21. 20:18:55

Juj Nadine, Kígók a fedélzeten? Amikor kimászik a vécéből anyám...:)
Amúgy szép estét.

tistedur 2008.04.21. 20:25:44

Am!
szia..nem illik elmesélni a filmet....sztorigyilkos :P

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2008.04.21. 20:26:41

Az, Am.

Toma, nem látom jól, amit a képre írtál, de mintha nem stimmelne (holnapi poszt). Javítsd, légy szíves!

Benikuty 2008.04.21. 20:29:04

Szép álmokat, rózsás csókokat. Ránk fér:)

Amadea · http://ropcsillag.freeblog.hu 2008.04.21. 20:34:03

Tist, Nadine úgyis rájött volna, honnan bújik elő a mosdóban a dög. Amúgy tényleg volt ilyen, hogy a slóziból kitekergett egy nagy kígyó (és nem kígó, ahogy az előbb), nem is mertem a hír olvasása után...:))
Ja, Beni, ránk férne.:)

tistedur 2008.04.21. 20:38:07

én azt hiszem balra el :) álmos lettem..:)
legyetek jók és szépek..

Amadea · http://ropcsillag.freeblog.hu 2008.04.21. 20:41:47

Jaj Tist nehogy már bocsánatot kérj:D
Aludj jól! Meg mindenki!
Itt maradok egyedül?:( Szipszip:(

tistedur 2008.04.21. 20:49:38

más félelmeit nem illik kinevetni :D csak emiatt volt a bocsi :)
pihizz te is..vagy olvass.vagy tévézz :)

Amadea · http://ropcsillag.freeblog.hu 2008.04.21. 21:02:14

Tévében semmi érdekes, olvasni mindjárt vacsi közben, a piehenés meg nekem a szabadidő, amikor bambulok, netezek, olvasok, ügyködök...:) És most van netezési idő.

spájdernecc 2008.04.22. 05:10:14

Jó reggelt!
Sok kávét!

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2008.04.22. 08:02:10

Tist, ezt manapság úgy mondják: Amadea spoilerezett. Egyébként szinte mindegy, kb. 12 percet néztem a filmből, akkora baromságnak találtam. A kígyókat továbbra sem szerettette meg velem.
süti beállítások módosítása