Friss topikok

Tomakonyha blog

Kukkolda

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Kifőzde

Közösségi blog napi posztokkal minden témában. Gasztronómia, könyvajánló, utazás, napi aktualitás

Címkék

ajánló (1) alapanyagok (2) alapítvány (2) alma (4) amadea (6) avokádó (1) bab (9) barangoló (24) bárány (7) barbecue (5) barkács (1) befőzés (6) benikuty (16) blogbuli (1) bográcsos kaják (3) bölcsesség (11) bor (1) borjú (5) chili (2) csajszi (1) csirke (44) csülök (1) cukkini (3) curry (1) cyan (12) dél afrika (3) desszert (23) édeskömény (1) égigérő fű (16) egytálétel (15) egzotikus étkek (10) előétel (7) ételfotók (1) étteremkritika (2) fiam (20) film (2) főétel (30) freddy (6) gaszto (2) gasztro (282) gerle (1) gomba (25) grafit macsek (1) grill (3) grillezés (2) guargumi (1) gyöngyfűzés (1) haiku (33) hal (9) holland (3) hsz (11) humor (5) húsvét (1) indiai (1) indiai izek (1) irodalom (24) janikovszky éva (16) játék (2) (71) kacsa (14) kakas (2) káposzta (1) karácsony (4) karácsonyi menü (2) karaj (1) kenyér (3) kenyérsütő gép (4) képek (3) kert (7) kerti sütés (5) kínai kaják (11) kivizsgálás (1) könyv (29) köretek (23) korma (1) krémleves (1) krumpli (21) kultúra (4) kutya (6) lazac (1) lecsó (2) lekvár (2) lepény (1) lépésről lépésre (3) leves (15) liba (6) ludaskása (1) m.küvé (10) máj (5) mánia (10) marhahús (29) márton nap (1) maybach (8) medvehagyma (1) mese (1) micimackó (5) mormogi (3) n.zoli (10) nadine (24) napló (1) néni (1) népszokások (5) nokedli (1) nyúlhús (3) nyuszómuszó (1) n zoli (1) olasz ízek (44) oldalas (1) ötperces (3) paella (1) pálcika (21) paradicsom (1) paradicsomszósz (2) pástétom (1) perec (1) petits pois (1) pizza (5) pörkölt (2) pulyka (3) ragu (11) recept (269) recpet (1) reggeli (5) rizottó (6) rizs (2) sajt (1) saláta (17) sertés (37) sorozat (3) sous vide (1) spagetti (6) spájdernecc (6) spárga (2) steak (2) stroganoff (1) szendvics (8) szendvicskrém (3) szolgálati (2) szösz (71) szósz (18) szűzpecsenye (1) tavasz (1) tegyük össze! (8) tészta (36) tikka masala (1) tiramisu (4) tokány (2) töltöttcsirke (1) toma (280) történelem (7) túró (2) tüzes (1) tyúk (1) ünnep (7) ünnepi menü (4) vega (51) vendégváró (7) vers (27) videó (1) vinitor (1) vörösbors kakas (1) zöldfűszerek (1) zöldség (23) zuzu (1) Címkefelhő

Tarte tatin egyszerűen...

2010.03.12. 05:00 Bombadil Toma

 


 
A tarte tatine, egy francia karamelles „fordított” almatorta, ami hagyományosan vajas omlós tésztával készül. De én most ennek egy egyszerűbb, lebutított verzióját készítettem el, bolti leveles tésztából.
Bár nem vagyok híve az előregyártott és félkész dolgoknak, de a leveles tészta az egyike a keveseknek amit használni szoktam. Az alma viszont már saját termés, pontosabban anyám kertjében termett, finom zamatos gyümölcs, ami még az ősszel félretett pár ládából származik.
Így, hogy a tészta gyúrásával nem kellet pepecselnem, már igazán egyszerű mutatvány ez a pompás desszert.

 

 
Hozzávalók:

 
. 3-4 db. alma
. 7 dkg. cukor
. 7 dkg. vaj
. 1 csomag félkész leveles tészta
. a tálaláshoz, vanília fagylalt/jégkrém (Häagen dazs vagy Carte D'or)

 
Elkészítés:

 
1. Egy fémnyelű serpenyőbe (ha nincs ilyen tekerjük alufóliába a műanyag nyelet) szórom a cukrot és két-három kanál vizet adok hozzá, majd közepes fokozaton sziruppá olvasztom a cukrot. Közben egyszer sem keverem, csak a serpenyőt meg-megmozgatva olvasztom a cukrot...
2. Közben az almákat meghámozom, cikkekre, nyolcba vágom és kivágom a magházát.
Mikor a szirup sárgulni kezd, hozzáadom a vajat és a vaníliakivonatot.
3. Megvárom míg a vaj beleolvad a szirupba, elkezd karamellizálódni és aranysárga színe nem lesz.
4. Ekkor teszem bele a almacikkeket a domború felükkel lefelé (így szebben mutat később) és kicsit párolom.
5. Közben a leveles tésztát kigörgetem, egy fedő segítségével körbevágom köralakúra, úgy hogy pár centivel nagyobb legyen az átmérője mint a serpenyőnek.
6. A serpenyőt félrehúzom, ráfektetem a tésztát az almákra, a széleit benyomkodom a serpenyő széle mentén, késsel pár helyen megbököm, és a 190-200 fokra előmelegített sütőbe teszem 30 percre, míg szépen meg nem sül a tészta.
7. A leveles tészta kissé megemelkedik, felpuffad, ettől nem kell megijedni. Egy tányért teszek a serpenyőre és egy határozott mozdulattal megfordítom és átborítom a süteményt a tányérra. Ezt még forrón kell megcsinálni, különben a karamell miatt beleragad az alma a serpenyőbe.

 

 
Tálaljuk langyosan, mert akkor a legfinomabb. Magában, vagy vaníliafagylalttal szokás kínálni, és én ez utóbbinak vagyok a híve, így két gombóccal teszek mellé...
(tipp!) válasszunk jó minőségű fagylaltot és olyan leveles tésztát, amit vajjal és nem margarinnal készítettek. Az alma legyen inkább kemény fajta, mint a kásás húsú, mert az hajlamos szétesni a párolás során. Lehet savanykásabb fajta is nem kell édes almának lennie. Ha ajándékba vagy valami puccos vacsorára szánjuk desszertként, az almát rendezzük szép legyező formában el a serpenyőben/karamellben, akkor látványosabb lesz a végeredmény.
Egy pohárka '96-os tokaji szamorodni édes bort bontottam mellé. Jól passzol ehhez a desszerthez...

 
Elkészítési idő: 40 perc
Költségek: kb. 250 Ft./adag
Bor – 4000 Ft.
 

154 komment

Címkék: alma recept desszert toma

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pálcika 2010.03.12. 19:54:46

a torták: csináltan egy túróruditortát őzgerincformában és abból formáztam egy a4 lapnagyságú egyest ezt csokisegérkakival díszítettem és gyertyából kiírtam hogy happy.
a másik torta egy tepsi piskótából kivágtam egy szintén a4 lapméretű nyolcast(nem is volt olyan nehéz mint amennyire féltem tőle)ketté vágtam megkentem barackklekvárral és megtöltöttem egy főzött csokikrémmel(nagyon finom receptem van)majd a tetejét is bekentem és az egyik oldalára nagyon apró cukorkaszíveket tettem mint egy sormintát a másik oldalára gyertyából kiírtam hogy birthday........nagyon látványos lett egybe nézve hogy 18 és happy birthday

Pálcika 2010.03.12. 19:57:03

jajjjjjj megírtam a tortákat és elrepült a beszámolóm a kozmikus galaxisba:(((((((((

Pálcika 2010.03.12. 19:57:51

nó,most meg meglett:))))

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2010.03.12. 19:58:26

@Zuzuka: És kiderült, mi a baja?

@Pálcika: Azért ha belegondolsz, mekkora egy csiga szarva, elég sokat kéne szöszölni vele, mire összejönne egy pörköltre való:)

@hzizi: Persze, de eddig még csak telepatikusan:)

Zuzuka 2010.03.12. 20:03:25

@Pálcika: megérkezett és ki is borultam tőle:) ennyi finomság egyszerre!
@hzizi: gyűjtöm az anyagot, a képeket és a bátorságot a poszthoz. remélem kapok majd segítséget, ugyanis első lesz:)

hzizi · http://halesmas.blog.hu/ 2010.03.12. 20:05:41

@Pálcika: én csak halkan kérdezném megszeppenve: ha ilyen szép kis tortát készítesz így önhatalmulag, akkor mért nem mutatod itt meg a népeknek? izé, vagy ez rossz kérdés?

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2010.03.12. 20:07:12

@Zuzuka: Naná. Itt fogok ülni, és rettentően Veled leszek lélekben, míg írod:)))

Abból a csokitortából most be tudnék tolni egy szeletet.

Zuzuka 2010.03.12. 20:09:45

@Nadine: valószínűleg egy bibi elfertőződött.
nem csodálkozom rajta, mindenhová befurakszik, mindennek nekidörgölőzik.

hzizi · http://halesmas.blog.hu/ 2010.03.12. 20:11:42

@Zuzuka: ha én ijjjen messze repkedtem volna, már biztos a harmadik posztot képelem

Zuzuka 2010.03.12. 20:12:03

@Nadine: köszi:)))
@hzizi: jó kérdés, hagy csurogjon a nyálunk, igaz?

Pálcika 2010.03.12. 20:14:46

@hzizi: igazad van! igaz csak a végeredményről van fényképem,de nem a fázisképek hiánya tart vissza inkább csak rossz passzban vagyok egy ideje és ritkán netezek és szégyen de ritkán posztolok is......remélem eljön még egyszer újra az én időm is.....
@Zuzuka: a túrórudit most csináltam életemben először és tényleg olyan mint az eredeti pöttyös:))ha valaki szereti akkor annak ez a mennyország:óriástúrórudi:)))

Zuzuka 2010.03.12. 20:15:04

@hzizi: mert Te ügyes vagy, én meg balfék, ráadásul időm sem volt eddig, + várom a képeket a többiektől. más kifogás nem jut az eszembe:)

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2010.03.12. 20:16:02

@Pálcika: Gratulálok a Nagykorúnak !
A mieink korát már nem is írom:-) A két unoka 3 és 1 (lesz nemsokára).

@Zuzuka: Micsinek jobbulást.

@fiam: Egyszer ettünk tárcsán sült csirkemájat. Valahogyan guri-guri is keveredett melléje :-) Nagyon finom volt! Pedig nem volt mellette mustár - amit különben nagyon szeretek. Foghagyma és hagyma pedig - hmmnyammm! Ma este viszont megelégedtem egy kis sajttal.

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2010.03.12. 20:17:19

@Zuzuka: Már hogy lennél balfék, mikor arra a kuplung van? :-)

Zuzuka 2010.03.12. 20:19:08

@Mormogi Papa: látod, nekem ez sem jön össze:)))

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2010.03.12. 20:22:22

@Pálcika: Eljön, eljön. Tudod. Házikó, kertecske, paradicsomok, eprek, rózsák...

@Zuzuka: Így csinál egy normális macska. Az én feketém úgy néz ki, mint egy betörő. Vagy raboló. Vagy kalóz. Tele hegekkel, sebhelyekkel.

hzizi · http://halesmas.blog.hu/ 2010.03.12. 20:22:48

@Pálcika: tényleg nem okoskodom, de én pl. kíváncsi lettem volna rá, és amit kommenteltél, hozzá plusz egy kép... szerintem jó kis poszt lenne. de nem szóltam, azt is halkan.
akinek meg 18 a gyereke annak nem illik rossz paszban lenni :-)
apcival estére csak kibontatok egy pezsit... :-)

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2010.03.12. 20:25:27

@Zuzuka: Na jó, lehet, hogy automata - esetleg hybrid üzemű.
Ámbátor az előbbinél magam is láttam: a bal lábnak pihenőszéke vagyon, elvben nem szabadna használni...

hzizi · http://halesmas.blog.hu/ 2010.03.12. 20:26:35

@Mormogi Papa: balfék- az a kuplunng - az év bemondása !!! :-))))

Pálcika 2010.03.12. 20:33:02

@Mormogi Papa: köszönöm:)
@Nadine:igyekszem hinni benne....
@hzizi: melyikre vagy kíváncsi??a kedvedért összeszedem magam és leírom a receptet:))
és tudom-tudom nem illik kíváncsiskodni de én olyan kíváncsi típus vagyok...Te igaziból is fiú vagy mint az avatárodon látom???????

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2010.03.12. 20:35:55

@Pálcika: Kötelező!

Amúgy meg nagyon nevetek a kérdéseden:DDD

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2010.03.12. 20:39:07

@hzizi: Még csak az elején járunk - ne hamarkodjuk el :-)

Pálcika 2010.03.12. 20:39:36

@Nadine: sose lehet tudni mit rejt hzizi:)))nekem mindig a zizi cukorka jut eszembe(ami nagy kedvenc gyermek korom óta)a h-t meg nem tudom megmagyarázni:))))vagy talán h mint hínnemű???:)))))))

Pálcika 2010.03.12. 20:41:08

@Mormogi Papa: ez a balfék-kuplung nekem is tetszik:)

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2010.03.12. 20:42:49

@Pálcika: Én akkor mondom, hogy zizi vagyok, amikor zizi vagyok:))) Viszont nem h.

Pálcika 2010.03.12. 20:46:37

Csak szólok mert nincs itt Maybach és hát ugye valakinek szólnia kell: INDUL a FORMA 1!!!!új szabályok vannak,izgi lesz a verseny

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2010.03.12. 20:53:07

@Pálcika: Nyilván kézilabda van valahol. Vagy foci. Vagy érik a gyümölcs.

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2010.03.12. 20:57:40

Ne is mondjátok, mert nevetnem kell :-)
Mikor a franciák meglátták a boltban a cukor zacskóját a felirattal, elkezdtek somolyogni meg röhincsélni... vettek egy zacsival, kibontották - ekkor már hangosan nevettek...
Végül kiderült, náluk ez a kisfiúk bögyörője gyereknyelven :-)

hzizi · http://halesmas.blog.hu/ 2010.03.12. 21:05:22

@Mormogi Papa: jujujujuj.... na nekem innét kezdve annyi.
@Pálcika: amúgy meg igen kisfiúcska volnék, a h a vezetéknév, a többi meg zoli lett volna, de itt az indán az így egyben foglalt volt, ezért lett zizi... tudom nem túl eredeti, de akkor ez jutott eszembe....

tistedur 2010.03.12. 21:14:57

@Pálcika: az a túrótorta engem pl. érdekelne :) nekem jó kép nélkül is :)

fiam · http://csajszinene.blogspot.com/ 2010.03.12. 21:27:42

@Pálcika: Ó, szia! És Isten éltesse a felnőtt gyermeket!!!
Átérzem a bánatod... Meg az örömöd :)

@hzizi: De jó, hogy az vagy, mert én végig annak hittelek :D
Igaz, tistedurról is azt hittem, fiú. Biztos a -dur miatt :)

tistedur 2010.03.12. 21:34:01

@fiam: a tistemoll tényleg lányosabb lenne :)

hzizi · http://halesmas.blog.hu/ 2010.03.12. 21:34:33

@fiam: najó, de a blogom tényleg nyitott könyv stílusu... még beszélek is benne hangosan...
amikor megynertem vagy ilyensmi.
amúgy meg igazatok van, a blog világában bármit lehet.
de nem itt, és ez jó.

Pálcika 2010.03.12. 21:34:58

@tistedur: @Nadine: oké
nagyon egyszerű,nagyon gyors,nagyon kevés a mosogatni való
túrórúditorta:
50dkg túrót villával összetörni,keverni hozzá 8dkg kristálycukrot,1csomag vanílliáscukrot,2dl tejfölt,1citrom levét és reszelt héját,
2púpozott evőkanál zselatint 2dl vízben felforralok és amikor lehült hozzákeverem a masszához
egy őzgerincformát hidegvízzel lehűtök és beletöltöm a masszát majd jó 2órára hűtőbe teszem
majd a formát forróvízbe mártom és kiborítom a masszát
10dkg jó minőségű(!)éttortabevonót kb5dkg vajjal gőz fölött megolvasztok és bekenem vele a masszát majd visszateszem a hűtőbe
amikor ropogósra dermed a csoki lehet enni:)
nem szabad kihagyni a citrom levét és héját mert az a lelke!!!!!!!nó,meg persze az étcsoki

Pálcika 2010.03.12. 21:39:07

@fiam: szia,köszönöm:
@hzizi: kisfiúcska.....hö-hö:))viszont akkor,hogy ilyen kis csendesen kikérdeztelek akkor boldog névnapot egy kis késésel!

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2010.03.12. 21:42:44

@Pálcika: Ez így nem jó. Most nem fogok nekiállni nyilván, viszont később hogy lehet visszakeresni szerinted, ha nem posztban teszed fel? Követelem a posztot. Most pont úgy csinálsz, mint Fiam az állandóan magasztalt pogácsájával. Csak beszél róla, de még senki sem látta. Ha akarom, nem is hiszem el:)

@hzizi: Én speciel ebből most egy mukkot nem értek.

@tistedur: És ezzel most el is nyerted a Molly becenevet:)

Pálcika 2010.03.12. 21:44:38

annyit írtam,hogy megéheztem így hát megyek és eszem egy kis brassóit(úgy sem zavar senkit éjszaka a foghagyma szag)

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2010.03.12. 21:44:55

@hzizi: Szigorúan csak magunk között mondtam, azt is halkan... vagy hal nőstény?

Néha támadnak ilyen agymenéseim. Leginkább álmomban vagy a zuhany alatt. Ergó egyik helyzet sem alkalmas rá, hogy papírra vessem őket - így hát magamra... Legutóbb ez jött, még emlékszem.

- Jó napot, maguk szerveznek sivatagi túrákat?
- Igen, uram, mi.
- És milyen áron?
- Hát... dromedáron...

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2010.03.12. 21:45:20

@Pálcika: Pont tegnap járt a fejemben, hogy ennék már egy brassóit... Fokhagyma, sült krumpli... jaj.

Pálcika 2010.03.12. 21:47:41

@Nadine: azt hittem így kikerülhetem a helyzetet:)))
de értelek sőt,megértelek:)

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2010.03.12. 21:50:58

@Pálcika: Nem úgy van az, kérem szépen:) Tessék megírni rendesen. A fotóhoz én sem ragaszkodom, de fontos, hogy visszakereshető legyen a cucc. Ha már:)

Pálcika 2010.03.12. 21:50:59

b@sszus de hülyepicsavagyok,g-vel írtam a fokhagymát:)))

tistedur 2010.03.12. 21:51:54

@Nadine:a fokhagyma fogyókúrás, és a krumpli is-a kevés krumpli :)
@Pálcika: ennyivel nem úszod meg :)

hzizi · http://halesmas.blog.hu/ 2010.03.12. 21:53:21

@Mormogi Papa: jóóó,...... a nőstény nem hal.... vagy a hal nem nőstény? :-))))
@Nadine: de mit?... jahh,
nojó, már úgy is késő este van, akkor önreklám:

halesmas.blog.hu/2009/07/09/rovid_interju_1

de mentségemre szolgáljon, hogy akkor már boroztunk.....

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2010.03.12. 21:53:26

@Pálcika: Akkor mit mondjon erre Mormogi? Neki ez a mániája, hogy g-vel írja direkt:)))

@tistedur: Persze, csak nem hússal együtt. Akkor már nem az. Másrészt a fokhagyma nem kis étvágyat csinál, úgyhogy mostanában mellőzöm. Ami mondjuk, nem is baj, tekintve, hogy lassan 1500 Ft-ba kerül egy kiló... Röhej.

fiam · http://csajszinene.blogspot.com/ 2010.03.12. 21:55:22

@tistedur: Eltaláltad, mire gondoltam :) Hogy én milyen eccerű vagyok :DDD

Az egyik oldalamra (webes) kilenckor hirtelen 35-en lettek kíváncsiak. Ezen nagyon kell nevetnem. Szerintem osztálytalálkozón vannak :D

@hzizi: Annyira nem néztem átólcettig, hol beszélsz benne hangosan? Onnan gondoltam, hogy fiú vagy, hogy írtad, hogy a fiad apja vagy. Engem ilyen könnyű meggyőzni.

@Pálcika: Ez posztot kíván, valóban!!!

@Nadine: Most már nemcsak sajtos a pogácsám, de sejtelmes is :) Ah!

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2010.03.12. 21:56:00

@hzizi: Azt nem értettem, amit az utolsó két sorban írtál. De sebaj, már én sem vagyok elme- és fitneszbajnokság győztes:)

Mára kikapcsolok, mindjárt kezdődik a sorozatom:)

Jó éjt, szép álmokat.

hzizi · http://halesmas.blog.hu/ 2010.03.12. 21:56:32

@Pálcika: foghagyma mindenkivel megeshet, rá se ránts. de csatlakozom Nadinehoz. jó lenne ez posztként.

fiam · http://csajszinene.blogspot.com/ 2010.03.12. 21:58:53

@hzizi: Ahogy elnéztem-hallgattam, jogos a mentség emlegetése :DDDD
@Nadine: Melyikben játszol? :)

fiam · http://csajszinene.blogspot.com/ 2010.03.12. 21:59:41

@Nadine: Ezt kikérem magamnak, a pocakom az élő tanúm!

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2010.03.12. 22:00:02

@Nadine: Így igaz, mert eredetileg így írták magyarul - mivelhogy nevét az alakjáról kapta. Azért, mert néhány zöldfrakkos kitalálta, hogy ausgetippelt ebben az esetben (mert nem minden esetben ám!) éppen követnie kell az írásképnek a zöngétlenedett kiejtést - mindenki álljon haptákba... no nem.

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2010.03.12. 22:04:15

A dolog másik bibéje meg az, hogy a "fok" értelmes magyar szó - és abszulúte semmi köze a hagymához. Félreértések elkerülése végett. Tudatosan használom így. Ha ez másoknak mánia, azzal nem tudok mit kezdeni :-)
Ezek, kérem, még Arany Jánost is kiigazítják...

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2010.03.12. 22:04:16

@fiam: Nem értelek. Tényleg késő van.

@Mormogi Papa: Viszont azóta eltelt kb. kétszáz év. Persze, nem muszáj haladni a korral:)

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2010.03.12. 22:05:04

@fiam: Az sohasem zöngétlenedett! És ha meg tudod nekem magyarázni a "vag" önálló jelentését... Hajrá!

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2010.03.12. 22:06:01

Az eszetlen változtatási őrületet azért nem hívnám "haladás"-nak - még akkor sem, ha ez a szó jócskán hiteltelenné vált napjainkra...

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2010.03.12. 22:09:09

@Mormogi Papa: Nekem azért vicces, hogy körömszakadtáig ragaszkodsz ilyen régiségekhez, mert közben meg olyanokat látok néha írásban tőled, hogy félrenyelem a kávét. Tudod, hogy nem szoktam kommenteken kötözködni, de vicces nekem, ha valaki állandóan a lábát törli az akadémiai tudorokba, közben meg nem egyszer leírja a muszájt "muszály"-ként...:)

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2010.03.12. 22:10:50

Különben is, miféle kétszáz év??? Tessék megnézni a Révai vagy a Tolnai lexikonokat! Ők még tudták.

fiam · http://csajszinene.blogspot.com/ 2010.03.12. 22:11:03

@Nadine: Tényleg késő: tényleg létezik a pogácsa, nem kamu és attól nő (többek között) a pocim. De majd inkább holnap, most nézz tévét, aztán aludj szépen! :)

@Mormogi Papa: Csak Anyukám írta vagbélnek, azt mondta, a védőnőképzőben így tanították és egyszerűen senki nem bírt hatni rá azzal, hogy a vakbél az vakon végződő bél kissé megkurtítva-egyszerűsítve.
A vag-ra pedig a magyarázat: a sejhaj miszerint ülep nem partiképes változatának rövidítése.

Kezdem átérezni Kazinczy dilemmáit. Egyelőre a neológok állnak vezetésre :)

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2010.03.12. 22:13:18

@Mormogi Papa: A retikül szó is a francia "ridicule"-ből származik - azaz nevetséges -, aztán mégis retikülként "helyes". Szerintem baromira nem érdemes ezeken vérre menni.

Én például nem vérre megyek, hanem aludni. Most már tényleg jó éjt.

@fiam: Hiszem, ha látom:)

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2010.03.12. 22:13:56

@Nadine: Ez igaz, de mindenkinek vannak hibái - az enyém ez. Mindig bizonytalan vagyok benne, nézném is az aláhúzásokat - de az nem működik, csak itthon. A benti gép minden egyes magyar szót aláhúz...
Viszont most beírtam, hogy:
foghagyma fokhagyma - és egyiket sem húzta alá...
Mellesleg a müssen sie helyes átírása - mi is lenne? :-)

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2010.03.12. 22:20:18

@fiam: Egyelőre senki sem áll vezetésre, mert a könyvkiadók olyasmiket engednek át, hogy feláll a szőr a hátamon. És akkor csakis a helyesírásról volt szó.
Az általad említett lehetőség egyébként bennem is felmerült, mikor bezártam az idézőjelet - de elhessegettem magamtól :-)

Egyebekben meg eszembe jutott valaki, akit ismertem. Családneve Dosa volt. Leírva láttam, automatikusan a Dózsa kiejtés jött a számra - elvégre eredetileg így írta a nevét az is, akit Ady Endre nagyapjának tett meg... Az illető meg felháborodott, majdnem kikérte magának, hőgy ő bizony s-sel mondja. Nem vagyunk egyformák.
Annak azért örülök, hogy mióta a hetes buszon felvételről kommentálják a megállókat, már nem betű szerint ejtik ki Cházár András nevét, hanem Császárnak, ahogy kell...

fiam · http://csajszinene.blogspot.com/ 2010.03.12. 22:21:19

@Nadine: Látod, ezt a ridicule-t nem tudtam. Mert itt, helybefaluba sokan mondják ridikülnek a retikült. Azt hittem helytelenkednek, pedig csak franciás a sváb műveltségük. Csoda hely ez, én momdom!

@Mormogi Papa: Játék a szavakkal - az egyik legremekebb szórakozás!!!

De most én is lépek, meg kell még innom a mai utolsó kávémat...
Jó éjt!

fiam · http://csajszinene.blogspot.com/ 2010.03.12. 22:26:32

@Mormogi Papa: Volt egy Sigray vezetéknevű osztálytársam. Az irodalom tanárunk mindig Zsigraynak szólította Júlia után (bár eredetileg állítólag ő is Sigray volt). De nem, ő Sigraynak ejtette a nevét.

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2010.03.12. 22:31:10

@fiam: A szó eredetileg latin, reticulum alakban, ami hálócskát jelent. (Lásd a hálóvető gladiátor nevét: retiarius.) Onnan ered, hogy az antik római hölgyek - zsebük nem lévén - az övükre kötött kis hálóban vitték magukkal nélkülözhetetlen apróságaikat.
ZSeb pedig azért nem volt még a férfiak ruháján sem, mert a korabeli szövési technika mellett az anyagot nem lehetett szabni, sem más módon megbontani. Ugyanis azonnal felfeslett.
(Ezért kellett Jézus köntösére sorsot vessenek a római katonák: elosztani nem tudták... Szent Márton korára - 316-397 - már fejlettebbek voltak a szövőszékek, Ő ugyanis elfelezte kardjával - akkor még katona volt - a köpenyét és a felét egy koldúsnak adta...)

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2010.03.12. 22:48:08

No, előkaptam Aurélien Sauvageot nagy kéziszótárát, s ebből kiderül, hogy 1937-ben már létezett a "fokhagyma" írásmód is. De szerepel fog-gal is.
A másik eset viszont egyértelmű:

retikül (-ök, -t, -je) réticule m, sac à main (de dame)

Csak, hogy pontosítsak, tehát (női) kézitáska értelemben létezik franciául is. A nevetségessel rokonítás egyszerű népetimológia.
Élémentaire, mon cher Lock Holmes :-)))

tistedur 2010.03.12. 23:09:29

@Mormogi Papa: ez az anyagfeslés tuti? nehezékes szövőszékeket használnak egészen a 20. század közepéig, és mellette szabják a ruhákat.

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2010.03.12. 23:11:36

@tistedur: Nem vagyok szakértő, de a technikatörténészek ezt állítják - apróbb újítások mellett pedig alapvetően a szálak finomsága és anyaga változott...

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2010.03.12. 23:19:41

Mellesleg a takácsok már egy 1808-as szószedet szerint éltek a szabotázs (sabotage) fegyverével, mikor a gépi szövőszékekbe facipőt (sabot) dobva megrongálták a berendezést... de ez lehet vároasi legenda is mások szerint.
Mindenesetre Joseph Marie Jacquard 1805-ben kap díjat az Akadémiától a már mintát készítő szövőszékre. (Ld. a róla elnevezett minta:-)
Egy szó mint száz: ha az elv nem is, de az eredmény sokat változott:-)

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2010.03.12. 23:23:12

Jó éjt, legyetek jólszövöttek :-)

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2010.03.13. 07:55:07

Jó reggelt. Ez a fránya tél csak nem akar visszavonulót fújni, hogy a fene enné meg...

@Mormogi Papa: Akkor a franciatanárom tanított nekünk hülyeséget.

Csak arra bátorkodtam utalni, hogy számomra vicces, ha valaki rendszeresen az Akadémiát szidja, de közben a hétköznapi szavak helyesírásával is problémái vannak.
Tudod, a cirkuszban is a legügyesebb-legprofibb légtornászok mennek el "légi bohócnak". Akik úgy "ügyetlenkednek" fent a kötélen, hogy közben a kisujjukban van az egész szakma.

Azt mondja meg nekem valaki hozzáértő, hogy mikor kell majd a téli gumikat nyárira cserélni? Hőmérsékletfüggő? Vagy észreveszem majd, ha nem úgy működik az autó, ahogy kéne?

Zuzuka 2010.03.13. 08:47:44

jó reggelt!
esik ez a fehér nyavaja, maradjon még a téli gumi.
az esti eszmecserét végig aludtam, jó volt most olvasni, hallgatni:))
nekem a ridikül tetszik, nagymamám így mondta, és én is így szeretem. mosolygós szó.

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2010.03.13. 08:49:44

@Zuzuka: :) Azt sejtettem, hogy amíg esik, nem kell cserélni, de anyagilag szeretnék ütemezni. Ennél kicsit hosszabb távú prognózisra lenne szükségem:)

Mindenféle hangyák-bogarak jelentek meg a házban, úgyhogy tuti esni is fog még. Bakker.

Zuzuka 2010.03.13. 09:17:12

március 14-től enyhe idő, 17-től még hózáporok is lehetnek, 21-én melegszik, 23-tól ismét lehülés, havazás jöhet, 24-től borongós, derengős, napközben TAVASZIAS idő. ezt a napot ajánlanám:)

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2010.03.13. 09:20:46

@Zuzuka: Köszi:)

Na, akkor most olyan válaszoljon a téligumi-kérdésre, akinek van autója:)))

Zuzuka 2010.03.13. 09:30:37

naaaaa, van autóm bibíííí, opelagila, és nyári gumi van rajta.

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2010.03.13. 09:44:56

@Zuzuka: :DDD Ezzel még mindig nem kaptam választ a kérdésemre:)))

hzizi · http://halesmas.blog.hu/ 2010.03.13. 10:08:02

jó reggelt/napot mindenkinek, jó volt visszaolvasni az esti eszmecseréteket.
@Nadine: hőmérsékletfüggő a gumicsere, kb április elejére tervezd.

fiam · http://csajszinene.blogspot.com/ 2010.03.13. 10:33:27

Szép napot!

Ne pajzánkodjatok már itt a gumikkal. Cseréljétek minden nap és kész! :D

A csörte is francia eredetű lehet vagy a Churchill, Te! felszólítás rövidülése. Tiszta Pepin bácsi leszek... :)

tistedur 2010.03.13. 10:41:34

szép napot, sok kávét! :)

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2010.03.13. 12:37:26

@hzizi: Na végre, köszi! Ezek szerint addig kell kiviteleznem némi bankrablást.

@tistedur: Utóbbiból most fogom meginni a harmadikat, és még mindig le akar esni a fejem, bakker:)

Bombadil Toma · http://tomakonyha.blogspot.com/ 2010.03.13. 12:50:16

@Nadine: ha tartósan tíz fok felett van a hőmérséklet, akkor már lehet biztonságosan használni a nyári gumit. ahogy hzizi írta kb. áprlis eleje-közepe
viszont húsz foknál már a téli gumi veszélyes mert csúszkál, addigra mindenképpen cseréld le:)

Zuzuka 2010.03.13. 12:54:10

pont mint gyerekeknél a sapka, 10 fok fölött már nem kell:)

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2010.03.13. 12:56:13

@Bombadil Toma: Igen, azt hallottam, hogy nem maradhat rajta. Köszi:)

tistedur 2010.03.13. 13:21:11

@Nadine: ne gondold, hogy ezzel egyedül vagy :)

tistedur 2010.03.13. 14:04:21

@Nadine: akkor én majd csapatban főzöm a kávét :)
a lencse-főzelékleves után

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2010.03.13. 14:43:21

@tistedur: Helyes!

Én is most főzőcskézek, de nem levesfőzeléket, hanem gombás csirkét. Ha nem lesz túl kevés a gomba a húshoz képest, akkor az lesz a köret. Ha túl kevés lesz, akkor egy kis rizst hozzádobok. Úgysem ettem már vagy két hónapja...

tistedur 2010.03.13. 14:58:29

@Nadine: rizselvonási tünetek komoly károkat okozhatnak :)

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2010.03.13. 15:16:33

@tistedur: Pláne egy krumplielvonási tünetekben már jó ideje szenvedő nyúlnál:)

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2010.03.13. 16:12:16

Jó lett a gombás csirke. Pláne, hogy véletlenül ma hoztam a hentestől kiegészítésnek egy kis pulykamájat:) De tényleg csak icipici rizst szórtam bele, azt is inkább csak azért, hogy azt a sok finom hagymás gombalevet felszívja, és totál üres jégsalátát eszegettem hozzá, köretnek.

tistedur 2010.03.13. 17:36:46

@Nadine: biztosan finom lett :) és diétás :)itt holnap lesz rizs, zöldségekkel a csirkecombhoz :)

Zuzuka 2010.03.13. 18:04:01

@Nadine: @tistedur: nyami!
egész nap takarítottam, nem főztem semmit, de most nekiugrok egy spenótnak sok fokhagymával.
kiderült, hogy nem is én vagyok a hunyó poszt ügyben, hanem az alapértelmezett levelezőprogram nincs telepítve - ilyesmit írt ki, ezért nem haladok semerre.
azért megnyugtató, már minden szerencsétlen hüének elmondtam magam:)

tistedur 2010.03.13. 18:11:01

@Zuzuka: én inkább főzök, és nem takarítok :)

Zuzuka 2010.03.13. 19:35:37

@tistedur: megértem:)
én is inkább, csak néha mégsem.

Pálcika 2010.03.13. 20:21:11

Szép estét!
tegnap mivel rám pirítottatok poszt ügyben elszégyelltem magam és gyorsan rittyentettem egy szösszenetet.talán jó lenne holnapra mert láttam,hogy bent van egy újabb kaja poszt és akkor azt arrébb tolhatnánk egy nappal(csak hogy a sok étel meg ne ülje a gyomrunk:))de csak ha valaki(??)élesíti,és persze ha rajtam kívül még más is jónak találja a gondolatot,hogy két étel között pihentető az olvasás:)

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2010.03.13. 22:23:28

@Pálcika: Mindjárt rárepülök, és átdátumozom, jó?

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2010.03.13. 22:33:55

Toma, mivel Pálci nagyon ritkán posztol, a kérésére áttettelek hétfőre.
süti beállítások módosítása