Friss topikok

Tomakonyha blog

Kukkolda

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Kifőzde

Közösségi blog napi posztokkal minden témában. Gasztronómia, könyvajánló, utazás, napi aktualitás

Címkék

ajánló (1) alapanyagok (2) alapítvány (2) alma (4) amadea (6) avokádó (1) bab (9) barangoló (24) bárány (7) barbecue (5) barkács (1) befőzés (6) benikuty (16) blogbuli (1) bográcsos kaják (3) bölcsesség (11) bor (1) borjú (5) chili (2) csajszi (1) csirke (44) csülök (1) cukkini (3) curry (1) cyan (12) dél afrika (3) desszert (23) édeskömény (1) égigérő fű (16) egytálétel (15) egzotikus étkek (10) előétel (7) ételfotók (1) étteremkritika (2) fiam (20) film (2) főétel (30) freddy (6) gaszto (2) gasztro (282) gerle (1) gomba (25) grafit macsek (1) grill (3) grillezés (2) guargumi (1) gyöngyfűzés (1) haiku (33) hal (9) holland (3) hsz (11) humor (5) húsvét (1) indiai (1) indiai izek (1) irodalom (24) janikovszky éva (16) játék (2) (71) kacsa (14) kakas (2) káposzta (1) karácsony (4) karácsonyi menü (2) karaj (1) kenyér (3) kenyérsütő gép (4) képek (3) kert (7) kerti sütés (5) kínai kaják (11) kivizsgálás (1) könyv (29) köretek (23) korma (1) krémleves (1) krumpli (21) kultúra (4) kutya (6) lazac (1) lecsó (2) lekvár (2) lepény (1) lépésről lépésre (3) leves (15) liba (6) ludaskása (1) m.küvé (10) máj (5) mánia (10) marhahús (29) márton nap (1) maybach (8) medvehagyma (1) mese (1) micimackó (5) mormogi (3) n.zoli (10) nadine (24) napló (1) néni (1) népszokások (5) nokedli (1) nyúlhús (3) nyuszómuszó (1) n zoli (1) olasz ízek (44) oldalas (1) ötperces (3) paella (1) pálcika (21) paradicsom (1) paradicsomszósz (2) pástétom (1) perec (1) petits pois (1) pizza (5) pörkölt (2) pulyka (3) ragu (11) recept (269) recpet (1) reggeli (5) rizottó (6) rizs (2) sajt (1) saláta (17) sertés (37) sorozat (3) sous vide (1) spagetti (6) spájdernecc (6) spárga (2) steak (2) stroganoff (1) szendvics (8) szendvicskrém (3) szolgálati (2) szösz (71) szósz (18) szűzpecsenye (1) tavasz (1) tegyük össze! (8) tészta (36) tikka masala (1) tiramisu (4) tokány (2) töltöttcsirke (1) toma (280) történelem (7) túró (2) tüzes (1) tyúk (1) ünnep (7) ünnepi menü (4) vega (51) vendégváró (7) vers (27) videó (1) vinitor (1) vörösbors kakas (1) zöldfűszerek (1) zöldség (23) zuzu (1) Címkefelhő

Ratatouille

2009.08.04. 05:00 Bombadil Toma

 

A ratatouille-nak sokféle receptváltozata létezik, hasonlóan a mi lecsónkhoz. Többnyire cukkini és padlizsán az alapja, de ezúttal csak az előbbit tettem bele, mert most a kertemben fellelhető alapanyagok alapján főztem, és padlizsán nem terem nálam.
Először a cukkinibokrot néztem át, találtam is két szép darabot. Majd a paradicsomágyásoknál zsákmányoltam két óriási szem húsos „Góliátot”, amik éppen most kezdenek érni, egy maréknyi kis sárga körteparadicsomot, pár szem „San Marzanót” és „Marmandét”. Volt még ott salotta- és újhagyma, csili, bazsalikom, zsálya, rozmaring és kakukkfű. A kamrából még került hozzá fokhagyma és kápiapaprika. Ebből álltam neki ratatouille-t főzni...
 
Hozzávalók:
 
. 2 közepes cukkini (kb. 50 dkg)
. 0,5 kg paradicsom
. 20 dkg hagyma (vegyesen újhagyma, salotta- és vöröshagyma)
. 2-3 kápiapaprika
. 1 csili
. 2-3 gerezd fokhagyma
. 1 friss rozmaringág
. 2-3 friss kakukkfűág
. 2-3 zsályalevél
. egy maréknyi friss bazsalikomlevél
. só, bors, cukor
. olívaolaj
. száraz fehérbor (elhagyható)
 
Előkészületek:
 
A hagymát felcsíkozom, az újhagymát felkarikázom.
A cukkinit hosszában négybe vágom, majd felszeletelem.
A paprikát karikákra vágom, a csilit felaprítom.
A zöldfűszereket felaprítom.
A paradicsomot felkockázom (ízlés szerint, előbb meg is hámozhatjuk).
 
Elkészítés:
 
1. Egy nagyobb magas falú serpenyőben vagy wokban kb. 3-4 evőkanálnyi olívaolajat hevítek.
2. A hagymát beledobom, egy csipet sót és cukrot szórok rá, megdinsztelem. Mikor a hagyma kezd üvegesedni, belereszelem a fokhagymát.
3. Hozzáadom a paprikát, átforgatom, kicsit pirítom, majd hozzáadom a cukkinit is.
Pár percig pirítom, ezután aláöntök 1 dl fehérbort, és addig forralom, míg a felét el nem forrja, majd rászórom a zöldfűszereket.
4. Hozzáadom a paradicsomot (egy-fél csészényit félreteszek), alaposan elkeverem, sózom, borsozom, és lefedve, közepes hőfokra (kerámialap#5/9) lejjebb kapcsolva, 30 percig főzöm.
5. Fél óra után leveszem a fedőt, és magasabb fokozaton elforralom a levének egy részét. Én egy kicsit hosszabb lével szeretem, de aki nem szereti levesesen, az előbb vegye le a fedőt, vagy eleve fedő nélkül főzze...
6. A végén belekeverem a félretett paradicsomokat is, miközben már lekapcsoltam alatta a tűzhelyet.
 
 
Tálalás, tippek:
 
Egyszerűen tálaltam, nagy pasta-tányérokban, pár szelet kenyérrel (olívás paillasse), de baguette vagy barna kenyér is illik hozzá.
Receptvariációként adhatjuk főtt tésztával, pl. farfallével vagy fussilivel és reszelt sajttal.
A ratatouille hidegen is, melegen is jó. Pompás, friss, könnyű nyári étel, a nagy kánikulában is fogyaszthatól. Finom zöldségek, friss paradicsom, zöldfűszerek, ezek adják az ízeit.
Provance-i rozébor, vagy mondjuk, egy pohár siller illene hozzá leginkább, de én most inkább egy jéghideg gyöngyözve habzó cidert ittam, a nagy melegre való tekintettel...
 
Elkészítési idő: 50 perc
Költségek: -
Bor: 399 Ft - cider (Lidl)

57 komment

Címkék: gasztro vega recept zöldség egytálétel toma

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fiam · http://csajszinene.blogspot.com/ 2009.08.04. 08:03:04

Jó reggelt!

Toma, nagyon guszta, étvágygerjesztő!

2009.08.04. 08:08:14

jó reggelt!

fiam, megérkezett a pakk, köszönöm! nagyon szépséges! :)

Zuzuka 2009.08.04. 09:06:27

jó reggelt!

Ó,ó, nagyon fincsi és épp belefér a diétámba - de ha nem, akkor beleteszem:)

zuzuka nem kapott pakkot:(

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2009.08.04. 09:11:30

@Zuzuka: Legalább nem eszik meg a cipőkrémedet:-)))

Toma, köszönöm a recept - gondoltam is, hogy kellene ilyen - a film miatt tán átmegy a név a köztudata :-))) Magam kedvelem, mióta először kóstoltam.

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2009.08.04. 09:42:49

Jó reggelt, nagyon szép, gusztusos kaja ez, még nem ettem ilyet.

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2009.08.04. 09:48:53

Nálam sajnos indexre kerül minden paradicsomos étel :-(( Azért belekóstolnék. Nák.

:-)

Grafit Macsek 2009.08.04. 09:51:28

Szevasztok! Már ezer éve akartam ennek tudni a receptjét! és most íme!Csak tegnap épp sima lecsót főztem...

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2009.08.04. 10:23:51

...és az a kenyérke is gyönyörűséges a fotón...:)

Zuzuka 2009.08.04. 11:46:32

... és nagyon guszta az előkészítés azokban a kis tálkákban. kedvencem a 8. kép, azt most rögtön be is kanalaznám...:)) helyette: tojássaláta update, ami szintén nagyon finom:)

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2009.08.04. 11:55:00

Tomának biztosan nem ízlett, mert nem látok üres tányéros fotót:)

nyuszómuszó · http://benedekblog.hu 2009.08.04. 15:05:46

na, ezt megenném, oszt lenne ordítás..

tésztán élek, basszus, zöldséget akaroooook

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2009.08.04. 15:21:18

@nyuszómuszó: Miért lenne ordítás? Anyatejbe nem jó a ratatouille?

2009.08.04. 15:50:05

a paprika és a paradicsom héja puffasztó a babának. párszor játszottunk mi is ordítósat...

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2009.08.04. 16:35:53

@Jé: Segíts: valahogy átérződik az anyatejen? Tényleg nem értek hozzá...

2009.08.04. 16:57:11

igen, ha te megeszed, és megemészted, akkor később a baba is meg fogja érezni. és ha érzékeny rá - márpedig a legtöbb baba az, mert még gyenge az emésztőrendszerük - akkor fel fog tőle puffadni.

2009.08.04. 19:16:19

hát, igazán nincs mit. az úttörő ahol tud... :)

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2009.08.04. 21:47:13

@Jé: Csak, hogy mindenki képben legyen ezzel kapcsolatban:
(Idézett mű: Cserkészkönyv IX. kiadás. Szerkesztette:vitéz Temesy Győző. Budapest, 1935.)
28. lap - A mi törvényeink:
3. A cserkész - ahol tud - segít.
(Szívesen beírnám a többit is - okulásul, s az összevethetőség okán az Úttörők 10-ével. De nem akarlak úntatni benneteket. Vagy Titeket - még ha modorosnak neveznek is :-)))

fiam · http://csajszinene.blogspot.com/ 2009.08.04. 23:56:05

@Mormogi Papa: Az úttörőknek tizenkét pontjuk volt. Vagy én kaptam kettővel többet... :)

@Zuzuka: Nemsoká odaér a pakk.

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2009.08.05. 00:15:46

@fiam: Hmm, utána kell néznem...
Akkor tán a Kisdobosoknak volt tíz - de az említett könyv szerint nem kell több, mint Parancsolat :-)))
(Abból is mint tudjuk, van egy ami a többit feleslegessé tenné, ha mindenki meg is értené:-)))
Hát még, ha alkalmazná!

fiam · http://csajszinene.blogspot.com/ 2009.08.05. 00:28:53

@Mormogi Papa: A kisdobosoknak hat volt... Ebből meg kevesebbet kaptam volna? :)

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2009.08.05. 02:02:26

@fiam: Én meg le. De csak most, mert - munka után édes :-(

maybach 2009.08.05. 07:40:07

Jó reggelt kívánok!

Toma!
Ez finom.

Azért az érdekes, hogy pont a pontokkal van mindig gond.
Jelzem kisdobosoknak hat, az úttörőknek tizenkettő volt.
A tízből meg ugye kettő is és még az sem egyértelmű.

fiam · http://csajszinene.blogspot.com/ 2009.08.05. 08:26:49

Jó reggelt!

@maybach: Azt sem szégyellem, hogy kiváló úttörő voltam, ami kb. azt jelentette, hogy illedelmesen viselkedtem a felnőttekkel, idős nénik kezéből kiráncigáltam a bevásárlószatyrot és hazáig kísértem őket, a tanároknak szót fogadtam, a társaimat nem gyepáltam jobban a kelleténél és megtanultam tisztelegni.
De szép is volt!

maybach 2009.08.05. 08:43:15

Én az idős nénik szatyrát nem cibáltam, viszont ha lehetett a lányokat kísértem hazáig.

fiam · http://csajszinene.blogspot.com/ 2009.08.05. 08:48:03

@maybach: Akkor Te biztosan többszörösen kiváló vagy :)

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2009.08.05. 09:16:55

Nem szoktam ilyesmit kérni, de aki erre jár, gondoljon jó erősen Bujtor Istvánra, és kívánjon neki mielőbbi gyógyulást! Köszi.

maybach 2009.08.05. 10:23:50

Jobbulást kívánok.

Grafit Macsek 2009.08.05. 11:34:21

Szevasztok! tegnap megfőztem a Toma-féle ratatouille-t. Nagyon jól sikerült, isteni volt, egy hangyabokányi sem maradt.
A veszprémi színház nálunk is fog vendégszerepelni, addig meg kell gyógyulnia Ötvös Csöpinek!:))))

2009.08.05. 12:09:12

mindenkinek szól, találtam egy cikket a kérdéses pontokról:

kistaska.tatk.elte.hu/cikk.php?cikkid=597

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2009.08.05. 12:12:27

Részemről is a legjobbakat kívánom neki! Meg gyógyulást.
@Nadine: Csak azt a hatot nem értem... a gyógyszer, vagy az "illetőre" gondolt átkaink?
@maybach: A pontokkal valóban sok gond volt már a magyar történelemben...
Nem elsőként ugyan, de a Hacsek és Sajó által kifigurázottak közül igen: bizonyos Gömbösnek is volt belőle annyi... (nemtommennyi, de 40 fölött) hogy rámondták: ez egy pontos ember. Pedig nem is biztoas, hogy 1/2 8-ra járt a hivatalába...

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2009.08.05. 12:32:34

@Jé: Elolvastam. Az obligát nosztalgiától eltekintve (amit csak idéz) korrekt.
A pontokat olvasva nekem is az volt az érzésem, hogy nem egészen így hangzottak - a folytatásban erre konkrét példákat is felhoz.
Kiemeli az egyik alapvető különbséget: a Kisdobosok és Úttörők gyakorlatilag és kizárólag abban a környezetben lehettek e szervezetek tagjai, amelybe amúgy is beletartoztak; az őrs és raj tagjai osztálytársak (minálunk nem volt felsőbb osztályba járó őrsvezető, erről most olvasok először), a felsőbb vezetésben volt iskolatársak és tanárok kaptak helyet. (Úttörővezetők.)
Azaz semmi önkéntes alapon alulról szerveződés, semmiféle elv- nézet- azonosság, "felekezeti hovatartozás", semmi baráti kapcsolat... Tessék együtt élni úgy, ahogyan a Tanács (felsőbb vezetés) jóindulata folytán lakást kaptak... (Lakótelepen jártam suliba.)
Állambácsi mindent elintéz, csak nehogy gondolkodjatok... és főként semmi önálló gondolat! Hogy kiket kell "elvtársi támogatás"-ban részesíteni, és kiket kell gyűlölni, azt úgyis eldöntik "fent".
Nem kerülhettem el, de nem voltam lelkes tag. Csak egy példa: a honvédségnél kérdezés nélkül felvettek mindenkit a KISz-be, hogy 100%-os tagságot mutathassanak föl, még Lentiben is, ahová a leendő kispapokat és lelkészeket (talán a bóhereket is) vitték. No meg a fegyházakból-börtönökből frissen szabadult, katonaidejüket még le nem töltött nagykorú ex-rabokat. Hogy a felebaráti szeretet gyakoroltathassék...

fiam · http://csajszinene.blogspot.com/ 2009.08.05. 13:29:14

@Mormogi Papa: Felnőttként és utólag ezt így át lehet látni. Gyerekként én nem így éltem meg. Több eset lehetséges. 1. Totál fejletlen voltam 14 éves koromig politikailag, hogy értsem, átejtenek a palánkon. 2. Itt, helybefaluba csak lightos változatát kaptuk az ideológiai nevelésnek, gyakorlatilag alig valamit (bár a hazaszeretetet nagyon belénk plántálták, csak a rencerváltozáskor bírták kiverni belőlem, amikor megkérdőjelezték magyarságomat).
3. Mindig is közösségben éreztem jól magam. Este tízig, akkor kettesben, majd éjféltől kb. háromig szeretek magányos farkaslány lenni :)
Mindenesetre érdekes, hogy ki miként élte meg a régvolt időket. Gondolom, van még kismillió változat és azért nálam sem annyira egyszerű a képlet (szüleim hozzáállása stb.).

Jé, köszi, hogy megkerested, tanulságos volt elolvasni.

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2009.08.05. 14:15:12

@Mormogi Papa: Hatodik napja nincs itthon Kenny = lehet nyugodtan pihenni éjszaka, és normálisan létezni napközben. Most hallottam, hogy tüdőgyulladása van.

Most értünk haza Stefivel egy egészségügyi nyírásról, értsd, a szívbetegsége és a hőség miatt olyan, de olyan csutkára nyírták, hogy nem ismerném meg szegényt:) Most kb. úgy néz ki, mint a kutyus a linkelt videó 50. másodperce táján.
www.youtube.com/watch?v=NQCwHluBqFc

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2009.08.05. 14:36:39

@Nadine: Oh, akkor jó :-) Illetve nem mindenkinek, de ez már csak így van :-) Stefinek remélem, könnyebb, és szerintem ebkörökben nem adnak annyit a divatra :-))) Már meg akartam kérdezni a ház egyik földszinti üzlethelyiségében dolgozó hölgyet, hogy ő mennyiért vállalná... merthogy sok-sok kutyust és nagykutyát szépít. (Nem politikusokat, nem is maffiafőnököket!) Annyi a munkája, hogy még esti 7-8 felé is nyír, pedig reggel már 8-9 felé kinyit. Az viszont igaz és lenyűgöző, hogy az ebek egyformán békésen tűrik a beavatkozásokat... valohogy megérzik: jó kezekben vannak.

@fiam: Perszehogy persze. Nem is azért írtam, hogy mindenkinek rossz szájízt hagyjak - akkor ez volt a gyermekkor. Ami mindig más-de egyszeri és visszahozhatatlan. Na most elszomorodtam-szomorítottam. Pedig nem is Tokaji.
Nagybátyám tizenegynéhány évvel volt fiatalabb a két nővérénél. Ő Pest ostroma alatt volt kisgyerek. Még ötvenen felül is felemlegette nekik: Igen, de ti kiskorotokban ehettetek csokoládét!
Ha az ember nem iskola-nagyüzembe járt, és volt közös alap, valódi hovatartozás - ráadásul ott a párt keze is gyengébb volt ilyen ügyekben... szóval lehetett emberközpontúbb az ügymenet. Magam pedagógus Édesanyával, "tűzközelben" sok olyat tapasztaltam, amit más nem.
Az én pedigrémmel naná, hogy be kellett lépni... falból. Sok minden múlt azon is, hogy odahaza a "nicht for dem kind" a nézetekre nem sokáig állt... merthogy tudni kellet: miről lehet beszélni, és miről nem... mármint máshol.
Persze volt ennek egy kis összeesküvő - underground íze is; a tiltott gyümölcsé (nem a kígyó almájáról van szó).

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2009.08.05. 14:46:25

@Mormogi Papa: Hihetetlenül viccesen néz ki, amit a megszokott kis leveles bundájó szőrmókom helyett látok. Most már teljesen olyanok vagyunk mi ketten, mint az öreg néni és kutyája. Teljesen.

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2009.08.05. 14:53:43

@Nadine: Hm. Szerinte is vicces? Vagy kényelmesebb? (Ez utóbbira tippelek - bár már láttam kutyát röhögni. Hangtalanul. Csak a szeme... :-)

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2009.08.05. 14:53:54

@Nadine: Hm. Szerinte is vicces? Vagy kényelmesebb? (Ez utóbbira tippelek - bár már láttam kutyát röhögni. Hangtalanul. Csak a szeme... :-)

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2009.08.05. 15:37:19

@Mormogi Papa: A tortúrát nem élvezte, de most úgy tűnik, nem zavarja. Engem viszont igen, folyton olyan, mintha egy idegen kutya lenne a konyhában:)

2009.08.05. 15:51:16

mire megszokod, addigra majd visszanő :)

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2009.08.05. 15:55:37

@Jé: Jaaaj, de nagyon vicces!!! Az előbb borítottam ki a frissen főzött kávémat, mert Stefi rám nézett:)))

2009.08.05. 16:07:49

nahát, ilyet! kinevetni a kisebbet és agyonnyírottat! ejnye!!! :)

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2009.08.05. 16:09:29

@Jé: Én is nagyon szégyellem magam, meg kell mondanom, azért is nem fényképezem le. De naaaagyon vicces!!!:)))

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2009.08.05. 16:21:36

Kárpótlásul kevesebb ragad rá... evés közben :-)
Most én nevetek: elképzelem, hogyan nézne ki egy kutya partedlivel...

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2009.08.05. 19:48:06

Megkóstoltam a pár napja eltett szilvadzsemmel egy szelet kenyeret, hát valami csodafinom! Úgy tudtam, nem vagyok oda a szilvalekvárért, de ez mennyei lett! Hú, de kövér leszek a télen:)

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2009.08.05. 20:20:06

Hát persze, ha bundát veszel! :-)
Télen a villamoson is kevesebb ember fér el.
Meg a többi járművön is. És leszállni is nehezebb :-(((

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2009.08.05. 20:52:03

Jé, még mindig semmi a postáról?

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2009.08.05. 21:28:39

@Nadine: Nem hinném, hogy a lenyelt szilvamagra való tekintettel átadnák nekem a helyet a buszon...

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2009.08.06. 00:18:10

Jó éjszakát, friss reggelt !
Nemsokára megyek én is, hogy elaltasson álmom.
Nektek is.
Legyetek...
süti beállítások módosítása